Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ef 300/2,8L Usm, pris begagnat?

Produkter
(logga in för att koppla)

stensth

Aktiv medlem
Har fått tag på ett dyligt objektiv för 14000kr, är det ett vettigt pris för ett begagnat objektiv? Skicket är inte det bästa, men det är ju bara det yttre, glaset/linserna är bra och inga repor.

Är det ett vettigt pris eller ska man kanske pruta lite på det priset?

Bra pris. Normalt ligger slitna på 20 000 även om det finns en del för 15 000. I bra skick ligger de uppåt 25 000.

Jag har sett, och varit spekulant på denna glugg som ligger i 10.000:- klassen, men har fått tänka om :) - de ser ut som man dragit dom i gruset 5 kilometer.

14.000:- är ett bra pris - men för jösse namn, se till att få prova den innan, så att allt mekaniskt fungerar!

Ok...

Jo naturligtvis så ska ju objektivet testas i och med att det är begagnat.
Nåt man ska tänka på när man kollar på detta?
Har hört/läst här att fokuslammelerna är dyra att byta, hur kollar man dem?

stensth skrev:
Ok...

Jo naturligtvis så ska ju objektivet testas i och med att det är begagnat.
Nåt man ska tänka på när man kollar på detta?
Har hört/läst här att fokuslammelerna är dyra att byta, hur kollar man dem?

Bländarlameller menar du väl? för att kolla dom ska du ta bilder på olika tider/ bländare och kolla så att bilderna inte blir underexponerade. Speciellt ska du testa med liten bländare (hög siffra) och kort tid. Ställ upp kameran till typ 800-1600 iso och fota nånting neutralt.

Walle skrev:
Bländarlameller menar du väl?

Nej, han menar säkerligen fokuslamellerna, som han skrev. Dessa lameller är en vital del i Canons ultraljudsmotorer (USM). Om jag inte missminner mig var för övrigt EF 300/2.8 L det första objektivet som hade denna typ av fokusmotor.

Tyvärr vet jag inte hur man kollar dem. En speciell detalj med detta objektiv är att det inte går att manuellt fokusera utan att kameran är påslagen, dvs även manuell fokus behöver ström från kamerahuset.

Ok, det är första gången jag ser ordet fokuslamell, trots att jag själv äger tre objektiv med usm-motor. Är det den "vågiga" ringen i motorn som avses?

Japp, det är fokuslammellen jag menar!
Enligt någon annan här på fotosidan så var väldigt dyrt att byta dem. Så då tänkte jag om det kanske fanns någon här som hade ett tips på hur man enklast kollade upp så dem är okej!?

ANNONS
Götaplatsens Foto