Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF 50mm/1.8 MkI

Produkter
(logga in för att koppla)
Min flickvän och jag köpte en del grejor från B&H i vintras; hon köpte bl a ett Nikkor 50/1.4. När vi fick grejorna (till Tyskland, där hon bor; lägre moms) så fick vi en känsla av att objektivet inte var helt nytt, och det fanns smuts inne i det. Objektivet skickades tillbaks och ett nytt kom. Som tullen utan att tveka lade på moms på.

Skjut först och fråga sedan...

tormig skrev:
Då tycker jag det betydligt konstigare att man måste betala moms på begagnade saker man köper i butik, saker som ju rimligtvis redan har betalats moms på en gång.

man behöver faktiskt inte det. Begagnade kameror som köpts in från privatpersoner säljs utan moms medan kameror som säljs från momspliktiga juridiska personer säljs och köps in med moms.

Kolla Scandinavianphotos begagnatsida så får ni se.

Tro det? Så här står det på LP fotos hemsida: Moms ingår i alla priser, men är ej avdragsgill på begagnat .

Kanske är det så att Scandinavianphoto förmedlar kameror snarare än köper in begagnat och säljer vidare.

ANNONS
Götaplatsens Foto