Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF 800 f5.6L IS & 200 f2L IS

Produkter
(logga in för att koppla)

wildnature

Avslutat medlemskap
Som prylgalen tjej som gått och suktat efter EF 500 och funderat på om man kan motivera ett köp till våren om dollarn fortsätter att sjunka i värde så kommer nu EF 800mm :), dock ingen pris ännu. även EF 200mm 2.0 inte så intressant för mig då den förmodligen blir ganska dyr, men om den blir "prisvärd" skulle jag kunna tänka mig att sälja min 70-200 2.8 IS och byta då jag ofta är närmare 200mm ändå.

http://www.usa.canon.com/templatedata/pressrelease/20071015_eflens.html
 

SixBySix

Aktiv medlem
Uuusssch vilket åbäke att bära runt på :) Det blir alldeles för mycket ofrivillig träning för min del (förutom att jag aldrig skulle ha råd att slanta upp). 200/2 IS däremot. Den verkar klart grym. Liten och nätt (nästan), och med 2x converter blir det motsvarande 640/4 på en 40D. Men givetvis först och främst underbart porträtt/modeobjektiv utanför studio för att isolera motiv från bakgrund. Samt grymt availiable light objektiv. Vad ska vi gissa på, runt 72' ink moms för 800/5,6 och ca 35' ink moms för 200/2?
 

Anders Östberg

Guest
200/2 IS... mums. Har länge funderat på att bita i det sura äpplet och köpa en 200/1.8 från eBay men det har alltid känts för dyrt och för osäkert att köpa ett objektiv som inte längre supportas av Canon. Så var det bara det lilla problemet med finansieringen då... :)
 

ekemannen

Aktiv medlem
SixBySix skrev:
Vad ska vi gissa på, runt 72' ink moms för 800/5,6 och ca 35' ink moms för 200/2?
Låter rimligt med tanke på att EF 500/4 L IS kostar ca. 70 000 kr. Alldeles för mycket pengar för min smak, tacka vet jag objektiv som kostar mellan 4 000 kr och 10 000 kr. Igentligen : Varför ska man köpa dyrare ? Som hobbyfotograf !

/ Erik
 

Anders Östberg

Guest
ekemannen skrev:
Låter rimligt med tanke på att EF 500/4 L IS kostar ca. 70 000 kr. Alldeles för mycket pengar för min smak, tacka vet jag objektiv som kostar mellan 4 000 kr och 10 000 kr. Igentligen : Varför ska man köpa dyrare ? Som hobbyfotograf !
/ Erik
Varför inte? Det finns betydligt dyrare hobbies, som segelbåtar och sommarstugor t.ex. Varför ska nån ha en sån egentligen, verkar väldigt onödigt. :)

Vad saker och ting är värda är väldigt individuellt. Jag har lagt kollossalt mycket pengar på fotohobbyn men jag tycker jag får väldigt mycket värde för dom pengarna också.
 

Ola_H

Aktiv medlem
Exakt. Eller nytt kök. Heminredning av olika slag är värsta sortens hobby som kläs i en aura av nödvändighet. Nej, då är fotoprylar billigare.
 

matnyttige

Aktiv medlem
ekemannen skrev:
Låter rimligt med tanke på att EF 500/4 L IS kostar ca. 70 000 kr.
Låter väldigt orimligt i mina öron. "Budgetobjektivet" EF 500/4 L IS kostar 63 ' och lillebror till 800-besten EF 600/4.0 IS ligger på 80 papp så runt 90 lakan skulle jag gissa på.
 

pet

Aktiv medlem
Riktiga skönheter....tror 200:an landar någonstans runt 35k och 800:an i samma prisklass som 600:an...alltså runt 80k.
 

cheste

Aktiv medlem
Mats Berggren (matnyttige) skrev:EF 600/4.0 IS ligger på 80 papp så runt 90 lakan skulle jag gissa på.
__________________________________________

800/5,6 har ingångslins med mindre diameter än 600/4 då blir troligvisst billigare.
/Stefan
 

Emil-G

Aktiv medlem
cheste skrev:
Mats Berggren (matnyttige) skrev:EF 600/4.0 IS ligger på 80 papp så runt 90 lakan skulle jag gissa på.
__________________________________________

800/5,6 har ingångslins med mindre diameter än 600/4 då blir troligvisst billigare.
/Stefan
Öh? Det var den konstigaste motiveringen jag någonsin läst här på FS, är det bara frontlinsen som kostar i objektiven?
 

afe

Aktiv medlem
Emil-G skrev:
Öh? Det var den konstigaste motiveringen jag någonsin läst här på FS, är det bara frontlinsen som kostar i objektiven?
Det är nog inte själva frontlinsstorleken som skulle motivera ett lägre pris, utan snarare att gluggen är ett steg ljussvagare och har endast 30% längre brännvidd.

Jämför 400/2,8 och 500/4 - 400:an är klart dyrare (och tyngre).
 

Emil-G

Aktiv medlem
AFE skrev:
Det är nog inte själva frontlinsstorleken som skulle motivera ett lägre pris, utan snarare att gluggen är ett steg ljussvagare och har endast 30% längre brännvidd.

Jämför 400/2,8 och 500/4 - 400:an är klart dyrare (och tyngre).
Ah well, vi får väl veta sinom tid. Det var motiveringen att frontlinsens diameter verkade vara det enda som påverkade priset jag reagerade över.

Pixpax för att slippa bära både den här och en ev 800/4, min rygg är kass som den är! =)
 

pet

Aktiv medlem
AFE skrev:
Det är nog inte själva frontlinsstorleken som skulle motivera ett lägre pris, utan snarare att gluggen är ett steg ljussvagare och har endast 30% längre brännvidd.

Jämför 400/2,8 och 500/4 - 400:an är klart dyrare (och tyngre).
--------------------------------------------------

Sant Anders...ljusstyrka är något man få betala mycket för men brännvidd kostar också en rätt bra slant när man kommer upp över 500mm...tex dom 100mm som skiljer 500/f4 is och 600/f4 is åt kostar närmare 16000kr.
 
ANNONS