Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF-objektiv till 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_H

Avslutat medlemskap
Hejsan, ny användare med sitt första inlägg.

Hur funkar det att använda ett EF28-135 F3.5-5.6 IS USM samt ett EF75-300 F4-5.6 IS USM på en 350D? Tappar jag något i förhållande till det objektiv som vanligtvis följer med kameran? Undrar också om blixten Sigma EF-500 passar på 350Dn? Har nu en EOS30 och undrar med andra ord om det räcker att bara byta ut huset..

Mvh/ Anders

Svar ja. (Blixten skulle möjligen kunna krångla men jag tror inte det.)

Objektiven är nog bättre än kitobjektivet både optiskt och konstruktionsmässigt. Däremot får du inte så mycket vidvinkel: 28mm på 350D ger samma bildvinkel som 45mm ger på småbild (dvs zooma till 45mm på din EOS 30 så ser du vad 350D:n ger dig vid 28mm).

/Anders

Tack för era snabba svar.

En till fråga som jag har är vad 75 resp 300 mm motsvarar på en 350D om det nu är någon skillnad?

Tack så mycket för all hjälp, känner mig ganska trygg med mina gamla objektiv efter era svar.

Frågan är väl nu om det är läge att köpa en ny blixt istället då?

Själv har jag nu en 30d och en 580ex den har E-ttl 2. Och visst blir det skillnad.

Vet inte om det går att jämföra en 500st med en tex 430 ex på en 350

ANNONS
Götaplatsens Foto