Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF-S 10-22 funkar inte i tv/av/M (350d)

Produkter
(logga in för att koppla)

tiq

Aktiv medlem
Igår testade en bekants ef-s 10-22 på min 350d.

i Tv, Av, M, och P-mode låste sig kameran (med spegeln uppfälld) i ca 30 sek, och den tog ingen bild. Ingen felkod syntes. I de andra programlägena funkade den bra. Objektivet funkar felfritt på ägarens 20d.

Är det ett känt problem med 10-22 och 350d?
Kan det vara kameran eller är det gluggen som strular?

Tacksam för svar.

Hej!

Jag har inget egentligt tips till dig om vad som kan vara galet, men jag kan rapportera att jag själv inte har haft något problem med mitt EF-S 10-22 och min 350D.

Kanske en dum fråga men testade ni nån av de lägena med något annat objektiv för att se om det funkade då?

Du har kopplat in spegeluppfällningen. Då uppträder kameran så. Första avtrycket fäller upp speglen, andra tar bilden. Om ingen bild tages inom 30 sekunder fälls speglen ner igen.

SBS.

Jag tror på spegeluppfällning då det påverkar alla lägen utom helautomatiken.

In och grotta i menyn eller prova med annan glugg och se om den beter sig likadant!! ;o)

/Micke

SBS såklart :)

Känner mej lite dum nu ...

För en vecka sen ställde jag in spegeluppfällning (brukar aldrig ha den inställd på det)

Detta hade jag givetvis glömt bort...

Nu är det bara en detalj jag inte blir klok på: under veckan har jag tagit 24 bilder, och det kan inte varit med spegeluppfällning, för då skulle jag ha reagerat på det. (Alla de bilderna är tagna i tv eller av-mode, raw)

Återkommer om jag kommer på hur det kan ha gått till...

Tack för er klokskap.

Om man gillar att skjuta 24 bilder från höften med blixt, med synk på andra ridån och ganska långa exponeringstider, och har tidsutlösningsknappen intryckt så spegeluppfällningen bara är två sekunder så kan det inträffa att man inte reagerar över de där extra sekundrarna ...

Och sen när man vill testa en glugg så ser man att den förhatliga självutlösningssynbolen är påslagen, (den brukar ju gå på av misstag när man trycker näsan mot den) så då stänger man av den, och då går ju 30-sekundersuppfällningen igång...

Och då finns det bara en sak att göra; blotta sin slarvighet på fotosidan.

ANNONS
Götaplatsens Foto