Annons

Ef-s 10-22

Produkter
(logga in för att koppla)

Miklen

Avslutat medlemskap
Nu är det bara såhär.. Ja ska köpa mig ett vidvinkligare objektiv. Har främst då tittat på canons 10-22. Jag är inte så noga med priset men vill ändå veta om nån har nåt att säga om konkurenterna.. t.ex sigma eller tokina.. Ljusstyrkan är oväsentlig. Hur är dom annars. Har inte hört annat än gott om canons 10-22 förutom priset som ja skiter i :)

Vet att det finns flera trådar som rör vid ämnet men skulle uppskatta lite raka svar :)

Vad jag kan se i din kameraväska, så är det inga dåliga objektiv som du har. Gör det enkelt för dig. Köp Canons 10 - 22. Objektivet platsar lätt i din samling.

En tankekullerbytta.

Du har inga funderingar på FF?

Nu är det bara såhär.. Ja ska köpa mig ett vidvinkligare objektiv. Har främst då tittat på canons 10-22. Jag är inte så noga med priset men vill ändå veta om nån har nåt att säga om konkurenterna.. t.ex sigma eller tokina.. Ljusstyrkan är oväsentlig. Hur är dom annars. Har inte hört annat än gott om canons 10-22 förutom priset som ja skiter i :)

Vet att det finns flera trådar som rör vid ämnet men skulle uppskatta lite raka svar :)

EF-S 10-22 är mycket bra när det gäller skärpa,färgåtergivning och kontrast. Jag har använt mitt ganska sällan men är helt nöjd med det. Kommer att sakna det eftersom jag nu har gått över till FF och skall sälja det. Det är som nytt, så om du är intresserad kan du gärna kontakta mig.
Mvh Nikolaos

jag har haft både Canon 10-22 och Sigma 10-20, och har kvar den sista. Det är inget snack om Canon är bättre både vad gäller skärpa och färger, Canonlinsen ger ju L-pling i bilderna, vilket jag inte tycker Sigman gör. Sigman har mer distortion och det går ju inte att rätta till i DPP, till skillnad mot Canonen. Båda är välbyggda och har USM HSM-motorer. Möjligen är Sigman lite mer robust och man får med motljusskydd, men om pengar inte spelar någon roll skulle jag inte tveka en sekund på att köpa original. Att jag har Sigman var att jag precis köpte den till mitt kroppade extrahus för ett superpris nytt, och då kunde det ju vara värt.

Saken är den att ja sålt min 16-35 till förmån för detta så ja har pengar till motljusskydd oxå. Har väl så gott som fått svar av er nu å det blir ett 10-22.

Å för att svara på frågan..nej, ja kommer inte gå över te fullformat än. Kände med 16-35an..visst .. kanonskick inte en repa.. men ja använde aldrig över 20mm å visst är det bra..en stridsvagn i byggkvalité och mycket bra optiskt.

Men då kan ja lika gärna ha ett 10-22 å använda den övre delen å ha möjlighet att gå lägre istället. Att det saknar 2,8 å "bara" har största bländare 3,5 skiter jag i.. ja använder sällan mindre än iaf 6,3 lr 7,1 på dom grejerna ja fotar ändå.

Men tack folket för raka snabba svar, uppskattas

Mvh

Jag beställde ett Sigma 10-20 men lämnade tillbaka det efter några dagar. Vet inte om jag hade otur och fick ett dåligt exemplar men var i princip omöjligt att få till skärpan med det. Nu har jag ett Canon 10-22 istället och de är som dag och natt, till Canons fördel då ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto