Annons

EF-s 10-22

Produkter
(logga in för att koppla)

brasse Bosse

Aktiv medlem
Funderar på att köpa ett sådant från tyskland,c.a 6500kr med frakt.Har kollat runt lite,och det verkar vara lite bättre än Tokinas och Sigmas vidvinklar, är det värt det extra priset??Jag ska ge det som present till min fru, som saknar en vidvinkel till sin 20d.Har någon idé om att hon ska försöka uppgradera sina objektiv lite.Hon jobbar som bröllops och födelsedags fotograf i Brasilien.

Ska det vara en present så tycker jag att det kan vara trevligt med canons, vad jag har fått för mig så är den aningens bättre än konkurenternas men drygt en aning dyrare, vilket är precis den perfekta presenten, det där lilla extra som man egentligen inte unnar sig själv.

Är väl lite inne på den idén med..Vill väl bara få bekräftat att det är värt de där extra pengarna...

Andra får gärna komma med synpunkter...

Bosse

Det bästa med 10-22 är att den går ner till 10 mm, annars tycker jag Tokina 12-24 är bättre på alla andra punkter.

brasse Bosse skrev:
Innebär det att den har bättre skärpa och snabbare/säkrare autofocus??

Bättre skärpa tycker jag. Fokusen minns jag inte om den är bättre eller snabbare, men den är tystare på Canonen iaf.

De stora bitarna är att Tokinan tecknar riktigt rakt (kanske inte så viktigt när man fotar bröllop mer än inne i kyrkan i så fall pga arkitekturen) och att den är skarp i hörnen redan på f/4. Canonen är riktigt suddig i hörnen, iaf på 10-12 mm, men bra i mitten.

Men hur som helst så blir man nöjd med båda med tanke på att de är extremvidvinklar, men jag tycker att Tokinan är mkt mer prisvärd och att Canonen är prissatt i överkant och i mitt tycke dessutom presterar sämre.

Det är alltså vad jag tycker, och de flesta tycker olika!

Tack Anders, blir lite fundersam, men det hör ju till, vore kanske bra att kunna prova båda gluggarna innan.Från början hade jag tänkt på Tokinan, men sen tyckte jag att jag kanske skulle satsa på canon gluggen, helt klart är att det är lite att tänka på...Frugan fotar lite heminredning ibland till en tidning, då borde kanske Tokinan vara lämplig om den är raktecknande??

Båda är rakteknande, men han menade att tokinan var mer raktecknande, vilket kanske stämmer.
Men efter vad jag har läst så har tokinan en del problem med kromatiska abborrar hur man nu skriver det ordet:)

Jag tror nog din hustru blir lite gladare om hon får ett Canon paket :)

EF-S 10-22'an har fått väldigt bra kritik.

kent.

Zoso skrev:
Jag tror nog din hustru blir lite gladare om hon får ett Canon paket :)

EF-S 10-22'an har fått väldigt bra kritik.

kent.
Ja det är ju det som var min tanke, att canon slår lite högre i det här fallet, Tokina verkar inte heller vara ett märke som är vanligt i Brasilien, vilket gör att jag inte vet hur det kan bli med servicen om något händer.Canons service har vi bara c.a en timme hemifrån..

ANNONS
Götaplatsens Foto