Annons

EF-S på analoga eos

Produkter
(logga in för att koppla)

jojjew

Aktiv medlem
Jag är lite fundersam på en sak. Jag vet att EF-S objektiv är gjorda för APS-C storlek på sensorn men vad händer om man skulle sätta på en EF-S glugg på en ff eller i "värstra" fall en analog. är det att det blir kraftig vinjettering eller funkar det helt enkelt inte? kan man förstöra objektivet eller gluggen på detta sätt?
 
Du får inte dit gluggen om det är en Canon original för EF-S, simple as that!
Sen kanske du kan mickla dit objektiv för APS-C från Tamron, Sigma mfl utan att de för den skull tecknar ut bilden helt= übervinjettering.
Det troligaste är dock att du smäller spegeln i baken på gluggen och knäcker något.
Det finns en anledning till att det är gjort så att det inte ska passa.
 
Objektiv från tredjepartstillverkarna till Canons APS-C går att montera på småbild, och vad jag vet så sticker inte linselementen ut på ett sådant sätt att man generellt riskerar att spegeln slår i. Däremot så blir det ju nästan garanterat en enorm vinjettering, så den praktiska nyttan är väl tveksam.

Canons egna objektiv som har fattningen EF-S är däremot gjorda för att inte kunna monteras alls på annat än just de kameror de är avsedda för (APS-C). Ett par av dem (bl.a. EF-S 10-22) går tydligen att modifiera ganska lätt men då riskerar man (förutom vinjetteringen) just att spegeln kommer att slå i.
 
Sigma APS-objektiv går att sätta på utan risk för skador, och troligen Tamron också. Men du får en svart cirkel runt hela bilden. Det kan ju vara kul som en medveten effekt någon gång, men inte till vardags.
 
ANNONS