Annons

EF-S60mm mocro, skärpa vid olika bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

Enicar

Aktiv medlem
Jag undrar varför macroobjektivet inte är konstruerat för bättre skärpa vid nedbländning till t ex bl 16. Skärpedjupet är ju ruggigt kort vid närbildstagningar och min EF-s 60 verkar vara bäst vid bl 5,6.
Jag vet att det uppstår optiska fenomen vid små bländare som påverkar skärpan men det känns inte som man prioriterat skärpan vid bl 16 eller 22
bif bild visar 5,6; 8 ; 11 ; 16
Motivet (p) är c:a 2mm Bilden är en sk 100% crop

Är det nån som har nån uppfattning?

Jag har inte sett bilden, så jag vet inte vad för avbildningsskala du är inne på. Men Canon visar väl inte effektiv bländare i kameran utan nominell?

Det betyder i så fall att du t ex vid 1:1 har ca f/32 inställt när du i kameran ser f/16.

Och f/32 är en rejält liten bländare som kommer att sätta sina spår i form av diffraktionsoskärpa. Den är inte heller något man utan vidare kan konstruera bort som objektivkonstruktör, utan ges av optikens lagar när ljuset skall klämma sig in genom små öppningar.

Att objektivet är bäst vid f/5.6 låter helt rimligt. Däromkring ligger bra objektiv. Vid större öppningar yttrar sig de flesta optikfel, men vid mindre öppningar börjar diffraktionen bli en motverkande kraft.

Hej Jim
Avbildningsskalan på min bild är 1:2, om jag nu satt siffrorna rätt, alltså "hälften" av vad objektivet förmår. Jag får väl finna mig i naturlagarna helt enkelt. Fast det bär emot:)
Tack för svar och info

ANNONS
Götaplatsens Foto