Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Skärpa och diffraktion

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Vad jag har förstått så ger ungefärligen f/5,6-f/8 bästa skärpa på 1,6 crop-kameror.
Ytterligare nedbländning miskar skärpan eftersom diffraktionen ökar.
Men om man har större sensor (FF 24*36) kan man blända ner ytterligare 1-2 steg va?

Frågan är nu den: Jag har börjat leka med mellanformat 6*6, hur mycket kan jag blända ner den för maximal skärpa?
Ungefär f/16 eller f/22 kanske är ok?

På mina 24x36-kameror är min erfarenhet att 5,6-8 är optimalt. På mina mellanformatare (4,5x6 och 6x6) 11-16. Andra kanske har andra erfarenheter.

-- MW

Tillägg:

Men det beror även på vilket objektiv det är. Haär får man testa sig fram lite. Jag finner att mitt 28/3.5 till min pentax (24x36) optar på 8-11, medan mitt 85/1.8 till samma pentax gör sitt bästa på 5.6-8.

Testa och avgör själv.

-- MW

Senast ändrad:
Det varierar med olika optik på vilken bländare man uppnår maximal skärpa. På de senare Leica M gluggarna tex når man maximal skärpa redan vid f4-f5,6.

ANNONS
Götaplatsens Foto