Annons

Ef till rf-adapter, innebär det någon kompromiss?

Produkter
(logga in för att koppla)

Third eye

Aktiv medlem
Canon beskriver adaptern som fullt ut fungerande och objektiven presterar som vanligt. Men så beskriver ju både Sigma och Metabones sina adaptrar mot vissa objektiv, vilken jag inte riktigt håller med om.

Så ni som kört Canons rf-adapter, är det någon kompromiss i funktionalitet eller kvalitet?
Hur beter sig t, ex ett Tamron EF 70-200/2.8 G2 på adaptern?
 

ArneB

Aktiv medlem
Jag förutsätter att du menar adaptern som medger att EF-objektiv monteras på RF-kameror.

För mig har den fungerat helt problemfritt på alla objektiv, från extrem vidvinkel (11-24mm) till tele (500mm). Det finns t o m en postiv sida: Canon säljer även en version som medger insticksfilter mellan kamera och objektiv. Det innebär att pol- och ND-filter kan användas till alla EF-objektiv.

Hur adaptern fungerar på just Tamronzoomen vet jag dock inte, men på Canons har den fungerat med samma prestanda.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Har samma erfarenhet med Canon EF på R som Arne. Jag hade däremot lite problem med Tamron 24-70 G2. Den hängde sig ibland i svagt ljus men i övrigt funkade den bra. Vet andra som inte haft problem med samma kombo så var förhoppningsvis en bugg mellan just mitt hus och objektiv.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Så ni som kört Canons rf-adapter, är det någon kompromiss i funktionalitet eller kvalitet?
Hur beter sig t, ex ett Tamron EF 70-200/2.8 G2 på adaptern?
Nu har jag iofs ingen hands on-erfarenhet av EF på R, men:

Adaptern är i praktiken bara en förlängningssladd mellan kamerakropp och objektiv, allt den gör är att överföra oförvanskade elektroniska signaler. Och eftersom Canon vet exakt vad de gör bör alla Canonobjektiv prestera exakt likadant med RF-adapter som på de EF-hus de egentligen tillverkats för.

När det gäller andra objektivtillverkare är det inte lika enkelt, eftersom de inte har tillgång till alla Canons elektroniska protokoll, utan lite grann gissar sig till hur objektiven bör styras från kameran. Det kan förstås innebära oförutsedda konstigheter när objektiv som tillverkats och testats för att funka på EF-hus plötsligt ska användas på R-hus.
 

Third eye

Aktiv medlem
Tack för svaren, hyggligt av er :)

Jag och tjejen sitter här hemma och planerar ett eventuellt framtida rf-hus och det kommer i såfall vara överhängande befintliga Sigma och Tamron-glas förutom en framtida superzoom som blir just Canon (ef).
Det låter som att det fungerar riktigt bra och vi kan fortsätta våra tankar :)

Tackar!
 
ANNONS