Annons

Efke blir Adox samt Fineprint i fiber?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Såg på denna hemsida att Adox återuppstått som filmfabrikat igen och att det verkar som om Efkefilmerna stegvis ska byta namn till Adox igen. Någon som vet mer om detta och om det är samma tillverkare (Fotokemika i Kroatien) som ska anta Adoxnamnet? Eller har Adox i Tyskland återuppstått och ska återta rättigheterna till Efke-emulsionerna igen?

Såg också på samma sajt att det börjat tillverkas ett fiberpapper med namnet Adox Fineprint Vario Classic. Är detta månne fiberversionen av Fotokemikas fantastiska variabla plastpapper Fineprint G? I så fall blir jag lyrisk. Ett Fineprint G i fiberversion måste vara det bästa som hänt den analoga svartvitfotografin på länge.

Nja, jag tror att det bara är en återförsöljare som äger namnet Adox och har börjat sälja efke som adox. Men pappret verkar onekligen intressant!

Kollade i några varumärkesdatabaser för att se vem som äger varumärket ADOX. Kemijätten DuPont äger en gammal registrering men tyska Photoimpex(som det finns en länk till på Retrophotographics hemsida) äger också en registrering. Förmodligen har Photoimpex köpt verumärket och lagt ut tillverkningen till efke.

www.photoimpex.de är också en trevlig site för analoga personer :)

F

Fotoimpex.de har samma papper i sin katalog. Jag kan tyvärr inte tyska men det är "zehr gut" och tar lång tid i framkallaren vad jag förstår. Se sidan 45 i deras katalog.

//Emil

Fineprint där är bara ommärkt papper från Foma eller Forte.

Photax FinePrint tillverkas av Fotokemika bara för Photax.

Både Fotoimpex och en kanadensisk firma har börjat använda namnet Adox till olika ommärkta filmer, kemikalier och fototillbehör.

Det är lätt att det uppstår förvirring. :-(

Men Retrophoto säljer en film som heter Rollei r3 också. Har försökt att klura ut vilken film det är i grund och botten men går bet. Den har polyesterbas och det borde vara en bra ledtråd men det hjälper inte mig.

Gissningar?

F

Rollei R3 skall vara en ny film med mycket stort exponeringsomfång, ISO 25-6400. För bästa resultat bör den då framkallas med någon av deras egna framkallare också (en för finkorniga negativ med låg känslighet och en för högkänsliga negativ med bra kantskärpa) men den klarar också D76 och liknande framkallare bra. Den specades av Rollei för Maco och tillverkas med hjälp av Tura. Den finns i storlekar mellan 35mm och 8x10", tyvärr är den ganska dyr, €6 för en 135-36 hos Fotoimpex.de

Se databladet här.

Jag är fortfarande osäker på vem som tillverkar Adox-papperen. Enligt katalogen finns följande papper i fiber:

ADOX Fine Print
Vario Classic FB
(variabelt 280-grams fiberpapper med neutral ton)

ADOX Fine Print
Polygrad Warm ton FB
(variabelt 280-grams fiberpapper med varm ton)

ADOX Fine Print
Polygrad Kaltton FB
(variabelt 180-grams fiberpapper med kall ton)

ADOX Fine Print
Classic Arts Warmton FB
(graderat 280-grams-papper med varm ton)

När man sedan läser under flikarna på sidan finns också följande:

Classic Arts
Polywarmton Fine Print FB
(variabelt 235-grams fiberpapper med varm ton som har samma egenskaper som Fortes Plolywarmton och förmodligen därför är samma emulsion och tillverkat av Forte)

Classic Arts
Polykaltton
(variabelt 235-grams fiberpapper)

Classic Arts
Museum
(graderat 360-grams fiberpapper med varm ton som sägs ha samma egenskaper som Forte Polywarmton)

......samt flera Foma-papper.

Jag är därför inte säker på att ADOX-papperen kommer från Forte eller Foma. Speciellt inte som de ADOX-märkta filmerna istället kommer från Fotokemika. Kanske man skulle mejla Fotoimpex och fråga?

Senast ändrad:
Vill bara göra ett tillägg: Fotoimpexfilmerna från Efke ska också märkas ADOX framöver enligt vad man kan utläsa. De som redan idag är märkta ADOX tillverkas tydligen inte av EFKE utan har andra tillverkare.

Hej, gjorde en beställning från photoimpex på Classic arts varmton och kallton, varmtonspappret kunde dom inte leverera (24x30 blank) kalltons pappret försvann i beställningen men dom "erbjöd" Fomatons variabla varmtonspapper istället...Jag gjorde tillslut en beställning för att testa det pappret (favoriten från Forte går tydligen inte att få tag i eftersom dom gått i konkurs), men har inte hunnit att testa det.
Bengt

ANNONS
Götaplatsens Foto