Annons

Efke KB25-50 = gamla KB14-17?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Efke KB25-50 = gamla KB14-17?

Sitter här i min ensamhet på nyårsdagens fm och funderar. Har åter börjat fotografera i svartvitt efter några års uppehåll. När jag för några månader sedan rensade i frysen hittade jag en 30-meters Efke KB 17 (40 ASA) och en 15-metersrulle Efke KB 14 (20 ASA). Har nu provat filmerna och de verkar helt intakta. Bilderna ser mycket finkorniga och välgraderade ut. När jag nu ser på Photax hemsida heter filmerna KB 25 och KB 50. Undrar om detta är samma filmer som givits andra namn eller om de förnyats? 40 Asa stämde perfekt för mig på KB17 liksom 20 Asa för KB14 vid framkallning i D-76 1+1 eller Microdol-X. Visserligen skiljer känsligheten bara 1/3 steg så om det är samma film blir nog negativen med de nya filmerna ytterst lite underexponerade om man kör 1/3 högre känslighet. Men när det blir dags att fylla på filmförråden vore det bra att veta exakt. Därför slänger jag ut frågan här. Någon som vet?

Ja, det är samma filmer. De bytte namnen när 135-kassetterna DX-kodades, och koderna sattes till 25 och 50.

Ett litet tag efter att man övergett DIN 14 och 17 på förpackningarna eftersom ASA är mer vanligt idag, så kallade man filmerna KB 20 och KB 40.

Känsligheten är fortfarande densamma, ASA 20 och 40, men på förpackningen står det 25 och 50, mest för att dessa tal är vanligare och lättare att ställa in på kamerorna. 1/3 steg är ju inte mycket, och dessa filmer har god exponeringslatitud. Men jag föredrar att köra dem som 20 och 40-filmer som var meningen från början.

ANNONS
Götaplatsens Foto