Annons

efter 10 inaktiva år....

Produkter
(logga in för att koppla)

Bokeh

Aktiv medlem
......vad hänt sedan jag la av min hobby med D3? känns som om man vill ha nåt lätt och smidigt att ha med sig men samtidig vill ha bra kvalite på bilder.

ska man skrota gammal utrustning och skaffa nytt? :)


//J
Jag har också nyligen kommit tillbaka till hobbyn efter drygt 10 år, jag hade dock inte kvar min Nikon utrustning så jag köpte nytt, men det största kravet jag hade var att utrustningen skulle vara lätt att ta med sig, helst passa i jackfickan, så jag satsade på en micro 4-3 kamera och ångrar inte en sekund, spegellöst är framtiden, tro mig, det var väldigt inspirerande att upptäcka, betydligt roligare att använda också.
 

unoengborg

Aktiv medlem
+1

Undrar om inte Z-vägen känns mer framtidssäker. Spegellöst verkar ta över mer o mer... Bara en fundering.
Fast om jag skulle bytt till Z hade jag nog även bytt objektiven för att slippa kladda med adapter. Även om de gamla fortfarande är bra, är de nya bättre och förmodligen mindre och lättare. Vad jag vet finns det dock inget 14-24/2.8 i S serien. Däremot finns ett 14-30/4 som har fördelen av att inte har så enorm frontlins och därmed tar normala filter.

Nikon och Canon är inte riktigt inne på spelplan med några riktiga spegellösa toppmodeller. De är på gång men man får nog vänta något år till innan man hittar modeller med sådant som dubbla minneskortplatser ifall nu det skulle vara viktigt
Om jag skulle välja spegellös modern motsvarighet till D3 hade det förmodligen blivit Sony A9ii med batterigrepp. 24-70/2.8 GM, 70-200/2.8GM, 16-35/2.8GM

Om jag velat behålla behålla befintlig optik hade det blivit D850 + batterigrepp med
EL-EN18 batteri (ger högre bildhastighet). Håller dock med om att spegellöst är mer framtidssäkert
 

MVPernula

Aktiv medlem
Nej, det är full AF även vid 12b/s respektive 9 b/s.
Men du får ingen information i sökaren om var fokus ligger, du ser de tagna bilderna i snabb följd. Tänk dig som en film som spelas upp i 12b/s.
Kan du skicka länk där detta beskrivs? Jag hittar bara resultat som beskriver att det inte är följande AF på 12FPS. Givetvis kan det vara "old news" om det fixats med en firmware uppdatering.

"12 FPS, continuous high "extended." (only 9 FPS in 14-bit raw.) In this "extended" mode it can't track exposure between frames and instead shoots every frame in the sequence at the same locked exposure. I'm unsure if autofocus tracks at this highest rate." -Ken Rockwell
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kan du skicka länk där detta beskrivs? Jag hittar bara resultat som beskriver att det inte är följande AF på 12FPS. Givetvis kan det vara "old news" om det fixats med en firmware uppdatering.

"12 FPS, continuous high "extended." (only 9 FPS in 14-bit raw.) In this "extended" mode it can't track exposure between frames and instead shoots every frame in the sequence at the same locked exposure. I'm unsure if autofocus tracks at this highest rate." -Ken Rockwell
Det har aldrig varit låst fokus, vad Rockwell är osäker på är irrelevant. Från början var det låst exponering, vilket ändrades med FW 2.0 (senaste är 3.0).
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Kan du skicka länk där detta beskrivs? Jag hittar bara resultat som beskriver att det inte är följande AF på 12FPS. Givetvis kan det vara "old news" om det fixats med en firmware uppdatering.

"12 FPS, continuous high "extended." (only 9 FPS in 14-bit raw.) In this "extended" mode it can't track exposure between frames and instead shoots every frame in the sequence at the same locked exposure. I'm unsure if autofocus tracks at this highest rate." -Ken Rockwell
AF har alltid fungerat i snabbaste läget, med firmware 2.0 fick vi även AE, alltså exponering. https://www.nikonusa.com/en/nikon-products/mirrorless-cameras/firmware-two-point-zero.page
Sen har AF uppdaterats ytterligare med firmware 3.0 som nyligen släpptes.
Som ägare till en Z6 kan jag bekräfta att det är full AF och AE vid 12b/s.
 

PMD

Aktiv medlem
Du kan alltid börja med att använda de saker du har för att se om intresset har kommit tillbaka och du inte bara har drabbats av en släng av nostalgi.
Det tycker jag är det bästa förslaget hittills i tråden.

Att bara byta till en spegellös-kamera, sparar inte speciellt mycket vikt då man måste ha en adapter.
Nikon D3 väger 1240 gram medan Nikon Z{6,7} väger 585 gram och adaptern FTZ väger 135 gram, så nog sparar man en del vikt, ett drygt halvkilo.

Om man vill spara mer vikt så finns det nog en del Z-objektiv att välja bland som skulle minska totalvikten på utrustningen, men om man ändå ska köpa nya objektiv så kan det vara idé att titta på andra kameramärken också.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det tycker jag är det bästa förslaget hittills i tråden.


Nikon D3 väger 1240 gram medan Nikon Z{6,7} väger 585 gram och adaptern FTZ väger 135 gram, så nog sparar man en del vikt, ett drygt halvkilo.

Om man vill spara mer vikt så finns det nog en del Z-objektiv att välja bland som skulle minska totalvikten på utrustningen, men om man ändå ska köpa nya objektiv så kan det vara idé att titta på andra kameramärken också.
Det är vikter utan batteri, men det relevanta är snarare att jämföra med en nyare spegelreflex i smidigare format. D850 är lite tyngre än Z7+FTZ, men det är inte direkt så att man lär känna stor lättnad om man jämför Z6+FTZ med D750 eller D780 (särskilt inte den förra).
 

Ventures

Aktiv medlem
+1

Undrar om inte Z-vägen känns mer framtidssäker. Spegellöst verkar ta över mer o mer... Bara en fundering.
Det betyder inte att en tio år gammal kamera är oanvändbar. Jag har en D3:a som tar lika bra bilder idag som när den var "top of the line". Är man inte yrkesfotograf där kunderna kräver högre upplösning eller att man specifikt tänker avbilda stjärnhimlen så klarar man sig bra med en lite äldre kamera. Om man orkar bära den.

Framtidssäker är möjligen analoga kameror, som har börjat stiga i pris. Och de fungerar fortfarande. Z-kamerorna är ju bara inne på andra generationen så där kommer det nog att hända mer.
 

thommym

Aktiv medlem
[...] men om man ändå ska köpa nya objektiv så kan det vara idé att titta på andra kameramärken också.
Nja, har man en gång lärt sig att hantera en Nikon-kamera så är det ganska praktiskt att hålla sig till det. Mycket sitter på samma ställe och man känner igen sig.
 

PMD

Aktiv medlem
Det kan vara roligt att prova något annat också. =

Jag använder både Canon och Nikon och när jag svär över att jag gör fel efter att nyss ha bytt till den andra kamera så påpekar min fru att det är bra träning för hjärnan att byta ibland. :)
 

c.m.s

Aktiv medlem
Det kan vara roligt att prova något annat också. :)
Håller med.

Kom också tillbaka till foto-hobbyn rätt nyligen efter ut långt uppehåll och valde då att byta från Nikon till Sony. Om man inte är helt teknik-ovan så är det ju inget som helst problem att byta system. Det är en kamera oavsett om det står Nikon, Sony eller något annat på den :)
 

fargo1000

Aktiv medlem
......vad hänt sedan jag la av min hobby med D3? känns som om man vill ha nåt lätt och smidigt att ha med sig men samtidig vill ha bra kvalite på bilder.

ska man skrota gammal utrustning och skaffa nytt? :)


//J
Ja du inte lätt.....för egen del le jag ner min stora hobby för 8 år sen då min 50D slutade fungera efter några års idogt användande......jag hade således gluggarna kvar nu när jag fick för mig att sätta igång igen.....Det visade sig att andrakameran funkade så jag började plåta med den och under tiden började jag undersöka marknaden i förhållande till det ekonomiska perspektivet. Slutade med att jag gjorde en större investering i ett nytt kamerahus och en 150-600 mm tele och en 100mm macroglugg. Kostade som sagt en hel del men det var det värt för mig och som jag ser det är det en investering för framtiden då jag snart går i pension och då får friheten att plåta hur mycket jag vill och när jag vill......säger inte att du ska göra som jag men att kolla vad som är nytt på tex your tuber och här i lugn och ro för att sen utveckla dig och prylarna i lugn takt tror jag på...Välkommen tillbaka för att ha kul
 
ANNONS