Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Efter bild 9999?

Produkter
(logga in för att koppla)

gammel smurfen

Aktiv medlem
Hej!
Jag har sedan något år en EOS 40D som nu har kommit upp till bild 9999.
Min fråga, kommer min data fråga om jag vill ersätta tidigare bild typ,001. Eller ska jag döpa om bilden.
Tack på förhand.

Sparar du alla i samma mapp? Om inte så lär väl inte datorn klaga på dubletter.

Ett tips kan vara att även inkludera datum i dina filnamn, då riskerar du aldrig att få dubletter. Såvida du ni inte tar mer än 9999 bilder under samma dag...

Om du endast har ett löpnummer (t.ex. 9997, 9998, 9999, ... ) så kommer datorn inte kunna skilja filerna åt när du så att säga "kommer runt".

Sparar du alla i samma mapp? Om inte så lär väl inte datorn klaga på dubletter.

Ett tips kan vara att även inkludera datum i dina filnamn, då riskerar du aldrig att få dubletter. Såvida du ni inte tar mer än 9999 bilder under samma dag...

Om du endast har ett löpnummer (t.ex. 9997, 9998, 9999, ... ) så kommer datorn inte kunna skilja filerna åt när du så att säga "kommer runt".

Tack Fredrik för ditt snabba svar.
Jag sparar i olika mappar.
Jag blev lite fundersam vad som skulle hända efter bild 9999.
Mvh Sven

När min kamera (canon 500D) kommer över *MG_9999.* så skapar den automatiskt en ny mapp på minneskortet, från början så har du ju "minneskort\DCIM\100CANON" men då skapar den "minneskort\DCIM\101CANON" och fortsätter i den med filnamn *MG_0001.*

När min kamera (canon 500D) kommer över *MG_9999.* så skapar den automatiskt en ny mapp på minneskortet, från början så har du ju "minneskort\DCIM\100CANON" men då skapar den "minneskort\DCIM\101CANON" och fortsätter i den med filnamn *MG_0001.*

Hwj Michel!
Du har så rätt ang "minneskort\DCIM\101CANON" och fortsätter i den med filnamn *MG_0001
Nu behöver man inte fundera längre.
Tack för ditt svar.
Mvh Sven

När jag tankar ner bilderna till datorn så döps bilderna om till datum-filnamn. Typ 2010-08-01-IMG_0001.CR2

/stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto