Annons

Efter två månaders fågelplåtande med MarkII

Produkter
(logga in för att koppla)

brutusostling

Aktiv medlem
Jag har kört Canons Mark II i två månader nu, sedan någon vecka in i maj, och jag kan bara säga att den är värd väntan. Meningen var att jag skulle skrivit en kort artikel på expertsidan om kameran i praktiken, men jag har inte hunnit, och jag skriver i stället detta korta diskussionsinlägg, som bara gäller mina praktiska erfarenheter av Mark II:an.
För mig som fågelfotograf har Mark II inneburit min slutliga övergång till det digitala. Canon 1Ds som jag kört i ett och ett halvt år var bra, men den saknade den snabbhet framför allt i flerbildstagningen som krävs för t.ex.fågelfotografering och sport. Jag körde därför hela tiden dia parallellt med min Canon 1Ds. -- Sedan jag fått MarkII:an kör jag bara lanskap med analog kamera.
Bildkvaliteten på Mark II har jag varken försökt eller haft tid att mer seriöst analysera och jämföra med andra kameror, men jag har i alla fall kunnat konstatera att kvaliteten på de 8Mbyte råfiler jag får räcker för mitt syfte -- mer än väl. Och att bruset tycks vara lägre än med 1Ds. Har kört en hel del bilder nu på både exponeringsindex 640 och 800 och bruset på 800 stör inte alls på det sätt som det gjorde på 1Ds. (Men det ärt ju som alltid en fråga om vad man ska använda bilderna till -- jag tvekar i alla fall inte att köra en bild tagen med EI 800 på MarkII som helsida i A4 i en bok.)
Den mindre sensorn och den skenbara brännviddsförlängning med 1,3 ggr som den medför är ju för en fågelfotograf inte heller någon större nackdel. Nu slipper jag beskära mindre jämfört med 1 Ds bara -- som fågelfotograf är det ju sällan man störts av att ha "kommit för nära".

Det väsentliga för mig i min fågelfotografering är att jag nu äntligen fått en kamera som uppfyller de flesta av de önskningar jag kan ha vad gäller kamera. Den digitala tekiniken på dessa nya kameror tillåter mig att köra upp exponeringsindex till känsligheter jag aldrig skulle använt på film. Med 8 bilder i sekunden räcker Mark II:an till att fånga de flesta actionsituationer, visst skulle 15 bilder i sekunder vara kul men OK: jag får väl vara nöjd.
Och framför allt: äntligen äntligen har jag fått en Canon-kamera med en tillräckligt snabb autofokus för att kunna fånga om kanske inte alla så i alla fall betydligt fler fåglar i flykten än någonsin tidigare. Även med 500 mm och 1,4 ggr konverter är kontinuerlig AF förvånansvärt snabb på MarkII. -- Om jag inte får skarpa bilder beror det nu nästan bara på mig själv, dvs. på att jag inte lyckats fånga rätt del av fågeln med miottsensorn (som är den snabbaste och säkraste av AF-sensorerna).
Om AF-systemet på Mark II nu till och med är bättre och snabbare än Nikons AF-system, som med F5:an (och efterföljande modeller) varit oerhört snabbt, kan jag inte säga något om. -- Jag vet bara att Canon med Mark II nu har lyckats åstadkomma ett AF-system som gör till och med en kräsen fågelfotograf riktigt nöjd.


Att det sedan kommer ännu bättre kameramodeller och att andrahandsvärdet på de digitala kamerorna sjunker, det får vi leva med. Även om 43 lakan är en stor summa är kameran värd sina pengar.
Till hösten ska ju Nikon -- om jag får tro mina källor -- släppa eller i alla visa upp en ny digitalmodell med 16 Mbytes råfiler. När de sedan kommer att kunna leverera kameran är ju en annan fråga. Här har ju Nikon haft lika stora svårigheter som Canon.
Och sedan är det väl bara att vänta på att Canon kommer med en råsnabb ny modell av 1Ds-kameran.

PS. Och som dark horse har Olympus nu också börjat slå sig in på arenan. Det första kamerahuset hade sina brister, men den nya versionen lär bli riktigt vass. -- Och att optiken saknar IS eller VR-system lär inte betyda något, om eller kanske snarare när Olympus introducerar ett antiskakningssystem inbyggt i själva sensorerna.
För den som ännu inte redan investerat i dyrbar optik kan Olympus bli i högsta grad intressant. Optiken lär ju vara något i hästväg -- enligt reklamen i alla fall. Och nya ljusstarka gluggar är på gång inom kort.
För att nu göra det här med val av digitalkamera ännu mer komplicerat.
 
-- och nya blixtsystemet och övriga funktioner

Glömde säga:
utan att ha testat det under mer "vetenskapliga" förhållanden, så kan jag efter mer än 10.000 bilder och ungefär 400-500 med användning av blixt som upplättningsljus konstatera att jag inte ens tänkt på hur det nya mätsystemet för blixt fungerar. -- Det har helt enkelt fungerat förträffligt, bättre än med något tidigare system.
Att jag inte tänker på hur tekniken fungerar är nog bästa betyget åt det; annars brukar jag lätt kunna bli irriterad över slö autofokus, missad blixtbelysning osv.

Samma med t.ex. förstoringsfunktionen som är betydligt förbättrad/förenklad jämfört med Canon 1Dss. -- Det tycks som om Canon verkligen lyssnat på fotografers klagomål vad gällde vissa funktioner på 1Ds.
 
Det var rolig läsning ifrån en som fick sin MkII igår. Regnet öser ner så så många bilder har det inte blivit. Jag är lite lat av naturen och har använt JPEG på min 10d och de jag testat med MkII är jag ordentligt imponerad av. Hur mycket vinner man med RAW när det gäller vanlig utomhusfotografering???
 
Hej,
jag vet faktiskt inte hur mycket man vinner. Om man gör allt rätt från början fungerar JPEG bra, inte lika bra som RAW men ändå tillräckligt för det mesta.- Är man en osäker klåpare som jag, som vill kunna ändra färgtemperatur eller exponering i RAW-formatet (jag använder Photoshops CS rawfilskonverter), ja då blir RAWformatet det givna.
*M*an kan jun underexponera en del och ändå rädda bilden på ett annat sätt när man kör med RAW-filer.
På samma sätt går det faktiskt att rädda 1/3 eller 1/2 steg i högdagrarna ocvkså -- som i JPEG bränns ut tror jag.
Bästa hälsningar
Brutus
och grattis till kameran!
 
Kör du E-TTL? Pratade precis med en japansk fotograf som inte alls tyckte att det funkade jmf med TTL. Att det hela var för osäkert och inte gav samma exponering fran gang till gang och att "förblixtarna" ställde till det. Detta är inget som du märkt av?
 
E-TTL. Men som sagt: jag har använt blixten som upplättningsblixt, inte som huvudljus.
Och oftast med en s.k. teleförlängare också.
Dock när jag låser blixten med en förblixt med hjälp av FEL-knappen, ja då har det faktiskt hänt två ggr att blixten gett mer ljus än jag velat ha.
 
elmfeldt skrev:
Kör du E-TTL? Pratade precis med en japansk fotograf som inte alls tyckte att det funkade jmf med TTL. Att det hela var för osäkert och inte gav samma exponering fran gang till gang och att "förblixtarna" ställde till det. Detta är inget som du märkt av?

E-TTL 2 är bättre och säkrare än något blixtsystem tidigare från Canon. Det blir inga riktiga felexponeringar utan exponeringen blir väldigt jämn.

Jag har haft problem med förblixtarna hos en del personer som blinkat reflexmässigt på förblixten. Vid upplättnadsblixt är inte detta ett problem eftersom förblixten är så svag relativt sätt, men inomhus är det ett problem ibland.

Kör man digitalt är det enda alternativet att köra helt manuellt på blixten. Det kan också vara ett bra alternativ om man plåtar fåglar där avståndet till motivet är ganska konstant.
 
Hej Brutus!

Intressant läsning, du skriver att du fortfarande använder analogt för landskap, av vilken anledning? /Göran
 
Hej Göran,
en bra fråga. Ett svar är att jag är konservativ. När det gäller action är fördelarna med den digitala tekniken så uppenbara.

Mitt motstånd mot den digitala tekniken har numera hängt ihop med att det tar tid att redigera materialet medan det går snabbt att markera vilka bilder jag vill behålla när jag får reemsor med diabilder -- jag slänger ju minst 90 %.
När det gäller landskap och liknande känns det fortfarande lättare att se resultatet och göra urvalet med dia. De digitala råfilerna är ju aldrig färdiga utan kräver efterarbete. -- Å andra sidan får dcu ju mer kreativa möjligheter med digitala bilder, du kan arbeta med bilderna ungefär som i traditionell kopiering i mörkrummet.

Ett annat svar är att jag skaffade en Hasselblad X-pan förra året. Den är rolig att arbeta med -- jag bruksr kalla den min "leksakskamera", jag tar bilder bara för att det är skoj och har inga ambitioner med dem -- och du kan inte nå motsvarande kvalitet i panoramor med den digitala tekniken.
Jag vill gärna ta en och annan bild med mellanformat också -- fast sista halvåret har jag inte orkat släpa med den -- och dess kvalitet kan inte ens Canons fantastiska digitala kameror konkurrera med.
Men en dag kör jag kanske allt digitalt. Vi får se.
Bästa hälsn.
Brutus
 
Det låter vettigt, jag fotograferar själv mest landskap och tycker att dia är förträffligt. Just momentet att sitta ner i lugn och ro och granska och välja ut är en av höjdpunkterna i fotograferandet, lite av meditation. Och som du säger man får en väldigt bra överblick över resultatet. Sedan monterar jag det som skall arkiveras och scannar det som skall levereras till bildbyrån. /Göran
 
En nackdel med digitaltekniken är att man lätt blir snävare i valet av format. Det blir inte så mycket panorama, kvadratiska bilder eller korniga svartvita bilder.

Jag har också kört drygt 10 000 bilder med min mark II och instämmer i lovsången. Det är en väldigt allround kamera - perfekt för många frilansare likt jag som ska kunna plåta lite av varje.

Men vikten är lite jobbig ibland. Jag ösnkar mig en långsammare (med mindra batteri och därmed lättare) modell att ha som komplement.

Men visst är det kul att köra lite X-pan eller Canon Dial som omväxling ibland.

Jag har valt att göra några jobb analogt med min Eos 1V trots att jag nu har digitalkamera. Analogt går snabbare att sortera (jag plåtade porträtt). Nu ska jag köra lite bröllop. Då blir det också analogt så får labbet göra jobbet och jag slipper sitta och pilla i datorn.
 
brutusostling skrev:

...-- och du kan inte nå motsvarande kvalitet i panoramor med den digitala tekniken...


Brutus [/B]

Hej Brutus,
jag är inte så säker på det där med den sämre kvaliteten på digitala panoramor.
Titta gärna på dessa exempel (varning: stora filer)
http://w1.877.telia.com/~u87734993/gamla_stan.jpg
http://w1.877.telia.com/~u87734993/medis_2.jpg
http://w1.877.telia.com/~u87734993/sthlm_crop.jpg

Du får försöka bortse från kompressionsartefakter.
Jag påstår inte att dessa är bättre, men jag skulle bli förvånad om XPAN ger bättre (tekniskt) resultat.
Men jag ger mig gärna om jag har fel ;)

Bilderna är inte märkvärdiga i sig, jag gjorde dem för att testa tekniken.
 
ANNONS