Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efterlikna analogt sv/v i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

holmj

Medlem
Hej!
Har suttit med photoshop av och till i ett par år nu och tycker jag behärskar grunderna i alla fall.... Hur som helst så är det något jag saknar när jag konverterar mina filer till sv/v och det är känslan i tonerna av en hård Tri-x printad på fiberpapper. Jag konverterar f.n bilderna i "blanda kanaler" där jag har bra kontroll och kan styra det mesta men det räcker ändå inte hela vägen tycker jag! För att förklara bildstilen jag är ute efter så skulle jag vilja närma mig tonsepareringen i Anton Corbijn´s porträtt.
Hoppas någon förstår vad jag letar efter och kanske har en lösning...
Mvh Johan

jag brukar använda blanda kanaler selektivt.
dvs jag gör olika blandningar i olika delar av bilden för att efterlikna film så långt som det är möjligt.

finns säkert fler och bättre tips, för jag är numera sällan ute efter exakta liknelser när jag gör s/v.

Tack för snabb respons!!!
Christel, jag är inte helt säker på hur du menar med selektiv men du fick mig till att tänka lite annorlunda. Jag öppnade en bild, konverterade som vanligt och duplicerade där efter lagret var av det ena gjordes sten hårdt med utfrätta högdagrar och det andra fick behålla teckningen i de samma. Jag avslutade med att ställa in blandningsläge "multiplicera" och finjusterade med "fyll" så blev resultatet faktiskt ganska nära men jag välkommnar fler förslag.

ja alla sätt är bra utom dom dåliga så det där funkar bra.

jag brukar göra några lagerkopior som jag gör s/v med lite olika blandningar (en som jag har som "grund"), sen gör jag maskeringslager och målar bort/fram dom olika blandningarna på olika ställen i bilden.

ANNONS
Götaplatsens Foto