Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efterlyser medlemsrecensioner av Canon R6

Produkter
(logga in för att koppla)

Mas71

Aktiv medlem
Kan tillägga att Adobe har återinfört camera matching färgprofiler för R5/R6 med senaste uppdateringen (Nov 2021) av Camera RAW / Lightroom.

Jag köpte min R6 i augusti, otroligt nöjd för mitt allmänfotograferande. Kan visserligen sakna högre upplösning vid främst fågelfotografering men i 99% av all min fotografering så är denna kamera perfekt.
Senaste 1.5 firmware har även tagit en redan otrolig AF till nästa nivå.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ett litet tips som kan göra skillnad är att man gör en preset i ACR/Lightroom. Vill man ha denna så bra som möjligt bör man se till att använda kalibreringsfliken så tidigt som möjligt i processen. Lägg inte på färgmättnad och höj färgtemperaturen mot varmare färger innan ni använder kalibreringsverktyget.

Så här gör jag om jag ska spara en preset (Det fungerar bra hos mig):

Justera exponering och kontrast i grundfliken (färgtemperatur endast om det ligger helt fel). Även kameramatchning om det finns till din kamera.

Kalibreringsfliken och kontrollera grundfärgerna till du är belåten (använd alltid kalibreingsfliken innan du ev. justerar färger med färgblandaren.

Tillbaka till grundfliken och justera färgtemperatur, färgmättnad och övrigt

Övriga grundjusteringar i andra flikar
 
ANNONS