Annons

Efterlysning - Erfarenhet med 7d MkII + Tamron 100-400

Produkter
(logga in för att koppla)

dcdk

Medlem
Hej,

Jag har nyligen köpt (begagnat) kombinationen av kamera/objektiv i titeln. Efter att ha varit ute några gånger, gjort tester med olika inställningar och läst på och tittat på youtube, så har jag fortfarande inte lyckats ta en enda "skarp" bild.

Det är första DSLRen för min del och jag är såklart förberedd på att det krävs en del inlärning och träning från min sida. Men... jag hade nog iallafall förväntat mig att jag vid det här laget med kameran på ett bord och med möjlighet att i lugn och ro testa olika inställningar skulle kunna fotografera en vägg någorlunda skarpt.

Bara för att eliminera möjligheten att mina förväntningar är helt fel ställda, är det någon här som råkar ha bilder upplagda med just min kombination? (och gärna på ett ställe där filinfon finns sparad)
 
Som alltid är det mycket som kan gå fel, slutartid, fokusering, af, front/bak-fokus, brus, osv osv. Om du lägger upp en eller ett par exempel-bilder med exif där det blivit fel så är det nog nån som kan hjälpa till.
 
Har du stängt av VC, VC ska inte användas när kameran sitter på ett stativ eller ligger på ett bord, VC används vid handhållen fotografering för att hjälpa till mot skakningsoskärpa.
 
Tack för svar.

Jag var egentligen mest inställd på att se andras resultat med samma kamera. Det var ett inlägg här, men som nu är borttaget, med några exempelbilder med någon Nikonkamera och likadant Tamronobjektiv som jag har. Det var lärorikt att se. Om någon mer känner för att dela, så är jag fortfarande mycket intresserad!

Jag har också lagt upp lite testbilder här:

Duvan (första bilden) togs för hand.

Bildserien av takhörnet togs med kameran sittande på ett bord (VC av), med enpunkts-AF (centerpunkten) riktad mot lorten just under och höger om takhörnet. Kanske 20m avstånd? Det är möjligt att några av bilderna togs med manuell fokus.

Sista bilden togs på ca 2m håll inne (kanske inte bästa motivet, men tog bara något snabbt som fanns till hands). Kameran satt på ett bord.

Är jag för hård och har för höga förväntningar på den här kombinationen?
 
Börja först med kameran på stativ, slå på Live view och ta en bild med 1/1000 sek eller kortare mot någonting som är platt, upplyst och kontrastrikt. Kanske en streckkod eller QR-kod.
 
Jag tror att du har en del problem med värmedaller i luften när du tog bilderna. Har själv haft stora problem med sånt när jag kontrollerat objektiv ute. Det finns delar av taket som är i oskärpa samtidigt som andra delar är skarpa, i vad som ser ut att vara samma skärpeplan.
Min erfarenhet är också att 7D mkii är väldigt känslig för sånt även i fokuseringen och lätt blir lurad. Jag hade väldigt stora problem med min 7D mkii som kontant antingen bak- eller framfokuserade på ett sätt som inte gick att kalibrera bort.
 
Hej,

Jag har nyligen köpt (begagnat) kombinationen av kamera/objektiv i titeln. Efter att ha varit ute några gånger, gjort tester med olika inställningar och läst på och tittat på youtube, så har jag fortfarande inte lyckats ta en enda "skarp" bild.

Min erfarenhet av Tamrons zoomar är att de behöver finjusteras med deras TAP-in console. Så det är ytterligare en 1000-lapp samt en ganska omständlig procedur för att hamna rätt med fokus.
 
Min erfarenhet av Tamrons zoomar är att de behöver finjusteras med deras TAP-in console. Så det är ytterligare en 1000-lapp samt en ganska omständlig procedur för att hamna rätt med fokus.
Tamron släppte också en "firmware update" för 18-400 i december 22 som tydligen har lite med fokus att göra:
 
Peter, fotade en utskriven sida. Det var det närmaste av det du föreslog som jag kunde hitta

Kameran satt på ett bord ungefär 2,5m bort, VC av och centerpunkts-AF. Sidan var upphängd på kylskåpet, som är svagt välvt, så det är nog bara vertikalt i mitten man skall titta på. Försökte lysa på sidan med de lampor jag har, men det blev ändå rätt hög ISO.

Martin, tack för infon. Jag hade inte tidigare hört att 7d mkII:an skulle ha den typen av problem. Jag håller med om att taket kanske inte var det bästa testobjektet. Det var inte speciellt varmt ute, men ett tak kan säkert orsaka lite värmedaller ändå.

Thommy, jag har tittat lite på tap-in konsollen tidigare. Innan jag börjar investera alltför mycket i extrautrustning ville jag först försöka höra mig för om andras erfarenheter med kamera och objektiv. Men är absolut öppen för att köpa en om det kan förbättra kvaliteten på ett märkbart sätt.
 
Peter, fotade en utskriven sida. Det var det närmaste av det du föreslog som jag kunde hitta

Kameran satt på ett bord ungefär 2,5m bort, VC av och centerpunkts-AF. Sidan var upphängd på kylskåpet, som är svagt välvt, så det är nog bara vertikalt i mitten man skall titta på. Försökte lysa på sidan med de lampor jag har, men det blev ändå rätt hög ISO.

Martin, tack för infon. Jag hade inte tidigare hört att 7d mkII:an skulle ha den typen av problem. Jag håller med om att taket kanske inte var det bästa testobjektet. Det var inte speciellt varmt ute, men ett tak kan säkert orsaka lite värmedaller ändå.

Thommy, jag har tittat lite på tap-in konsollen tidigare. Innan jag börjar investera alltför mycket i extrautrustning ville jag först försöka höra mig för om andras erfarenheter med kamera och objektiv. Men är absolut öppen för att köpa en om det kan förbättra kvaliteten på ett märkbart sätt.
I Live view och den långsamma AF-metoden där man får upp en rektangel? Det är den som är den springande punkten.
 
Martin, tack för infon. Jag hade inte tidigare hört att 7d mkII:an skulle ha den typen av problem. Jag håller med om att taket kanske inte var det bästa testobjektet. Det var inte speciellt varmt ute, men ett tak kan säkert orsaka lite värmedaller ändå.

Värmedallret kan vara ännu värre när det är kyligt ute eftersom skillnaden mellan den kalla uteluften och den luft nära taket som värms upp blir ännu större. Skiktningen orsakar rejält daller och stör autofokusen. Mina problem var alltid större på våren än på sommaren.
 
Värmedallret kan vara ännu värre när det är kyligt ute eftersom skillnaden mellan den kalla uteluften och den luft nära taket som värms upp blir ännu större. Skiktningen orsakar rejält daller och stör autofokusen. Mina problem var alltid större på våren än på sommaren.

Det stör även skärpan i bilden som sådan. Är det riktigt mycket så kan det bli rätt ordentligt suddigt.
 
Har själv ett Tamron 100 - 400 F/4.5 - 6.6 Di Vc USD som jag använder till Nikon D300s. Köpte innan jul en Nikon Z 6II samt Nikon FTZ ii. Dessa skulle fungera tillsammans men det blev problem Får felmeddelande i Z6II. Tryck ned avtryckaren så rättar si felet. Tyvärr fungerar inte detta. Funderar påom jag måste skaffa en TAMRON TAP-in Utility för att omprogramera objektiver och i så fall kommer detta att hjälpa. Funderar annars på att sälja objektiver och införskaffa ett Nikon 100 - 44 för Z-formatet. Vad rekommenderas i första had
 
Har själv ett Tamron 100 - 400 F/4.5 - 6.6 Di Vc USD som jag använder till Nikon D300s. Köpte innan jul en Nikon Z 6II samt Nikon FTZ ii. Dessa skulle fungera tillsammans men det blev problem Får felmeddelande i Z6II. Tryck ned avtryckaren så rättar si felet. Tyvärr fungerar inte detta. Funderar påom jag måste skaffa en TAMRON TAP-in Utility för att omprogramera objektiver och i så fall kommer detta att hjälpa. Funderar annars på att sälja objektiver och införskaffa ett Nikon 100 - 44 för Z-formatet. Vad rekommenderas i första had
Det är FW 3 eller högre, vet inte hur du kan se detta men en TAP borde fixa det
 

Bilagor

  • 10B4B712-3A93-4F4B-A303-4A6AF1E08D5E.jpeg
    10B4B712-3A93-4F4B-A303-4A6AF1E08D5E.jpeg
    456 KB · Visningar: 12
Har själv ett Tamron 100 - 400 F/4.5 - 6.6 Di Vc USD som jag använder till Nikon D300s. Köpte innan jul en Nikon Z 6II samt Nikon FTZ ii. Dessa skulle fungera tillsammans men det blev problem Får felmeddelande i Z6II. Tryck ned avtryckaren så rättar si felet. Tyvärr fungerar inte detta. Funderar påom jag måste skaffa en TAMRON TAP-in Utility för att omprogramera objektiver och i så fall kommer detta att hjälpa. Funderar annars på att sälja objektiver och införskaffa ett Nikon 100 - 44 för Z-formatet. Vad rekommenderas i första had

Du måste nog som sagt uppdatera det antingen genom tap-in eller att skicka in det, men att Nikon 100-400 till Z är det roligare objektivet tror jag att man kan vara rätt säker på. En rätt annorlunda prisbild dock. Redan det nyare 80-400 till F ligger väl dubbelt upp beg mot Tamron.
 
Kolla att auto ISO är på och AV på programratten, välj bländare 8 så får du lite mera skärpedjup och ojektivet presterar förmodligen på max då. Så skulle jag gjort i alla fall.
 
I Live view och den långsamma AF-metoden där man får upp en rektangel? Det är den som är den springande punkten.
Sorry, jag såg att du skrev det första gången, men jag förstod inte (och förstår fortfarande inte) vad som skulle vara speciellt med Live view. Jag har gjort om testet nu. Samma som tidigare, men nu använde jag som sagt Live view. AF-moden var "One shot" liksom tidigare (de andra heter "AI focus" och "AI servo"):

Hagbart, jag har gjort någon enstaka avstickare på M-programmet, men har i övrigt hela tiden kört med auto ISO. AV vet jag inte vad det står för? Att blända upp lite är helt ok för min del. Det ger kanske en aning skarpare bild, men jag ser inte den helt stora skillnaden. Testbilderna ser i mina ögon hyfsat (?) skarpa ut nästan oavsett vilka inställningar jag har. När jag fotar "på riktigt" så blir det mesta tyvärr oskarpt (eller så försöker jag ta för svåra bilder/har för höga förväntningar). Det är därför det hade varit intressant att få se andras bilder med min kamerakombination (eller iallafall liknande).
 
Sorry, jag såg att du skrev det första gången, men jag förstod inte (och förstår fortfarande inte) vad som skulle vara speciellt med Live view. Jag har gjort om testet nu. Samma som tidigare, men nu använde jag som sagt Live view. AF-moden var "One shot" liksom tidigare (de andra heter "AI focus" och "AI servo"):

Hagbart, jag har gjort någon enstaka avstickare på M-programmet, men har i övrigt hela tiden kört med auto ISO. AV vet jag inte vad det står för? Att blända upp lite är helt ok för min del. Det ger kanske en aning skarpare bild, men jag ser inte den helt stora skillnaden. Testbilderna ser i mina ögon hyfsat (?) skarpa ut nästan oavsett vilka inställningar jag har. När jag fotar "på riktigt" så blir det mesta tyvärr oskarpt (eller så försöker jag ta för svåra bilder/har för höga förväntningar). Det är därför det hade varit intressant att få se andras bilder med min kamerakombination (eller iallafall liknande).
Jag tycker det ser bättre ut. Live view ger exakt autofokus. Om den är bra kan man börja mikrojustera objektivet.
 
ANNONS