Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Eg-S mattskiva

Produkter
(logga in för att koppla)

emjo

Avslutat medlemskap
Fotar en del med gamla mellanformatsobjektiv (f/2.8-or) och har beställt en Eg-S mattskiva till min 5D2. Det sägs på nätet att Eg-S ska funka bra för mauell fokus, men bara till ljusstarka objektiv, så till 2.8-orna är det nog lugnt. Men hur är det med mitt 24-105/4? Blir det närmast oanvändbart pga f/4? Det brukar jag köra autofokus på mest, så då borde allt vara lugnt eller?

Ditt 24-105/4L kommer att fungera precis som vanligt, det kommer dock bli lite mörkare sökarbild med objektiv ljussvagare än f/2.8
Glöm bara inte att ändra: C.Fn IV -5 till Eg-S så ljusmätningen tar hänsyn till din nya mattskiva.

Har tidigare skrivit några rader om mattskivor på:
http://rust.se/canon-eg-x/

Perfekt sida du gjort där! Svarade på precis allt jag undrade. Mycket bra!

Det är rätt intressant/underhållande/nördigt att skjuta med mellanformatsobjektiv men så är läget för närvarande. Egendomligt nog blir bilderna bättre , fast det kanske mer beror på att det tar lite mer tid och kräver lite mer ansträngning än att bara låta kameran sköta allt?

ANNONS
Götaplatsens Foto