Annons

Eizo 17" 995:-

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för ett utmärkt informativt inlägg, Martin, alltid skönt med bättre koll!

Skärm 1 är inkopplad från datorns DVI-port, genom en DVI-VGA-adapter, till en VGA-sladd, in i skärmens VGA-ingång.

Skärm två från grafikkortets VGA till skärmens VGA utan krusiduller.

När det gäller grafikkort, om man köper ett billigt PCI-kort med DVI att komplettera med, funkar det lika bra som ett med dubbla DVI för mig som inte spelar?

sagoland skrev:
Tack för ett utmärkt informativt inlägg, Martin, alltid skönt med bättre koll!

Skärm 1 är inkopplad från datorns DVI-port, genom en DVI-VGA-adapter, till en VGA-sladd, in i skärmens VGA-ingång.

Skärm två från grafikkortets VGA till skärmens VGA utan krusiduller.

När det gäller grafikkort, om man köper ett billigt PCI-kort med DVI att komplettera med, funkar det lika bra som ett med dubbla DVI för mig som inte spelar?

Aha, och det fungerade inte alls att köra dvi hela vägen med den ena skärmen?

Att köra med två grafikkort och enbart använda dvi-portarna på vardera kortet eller att köra ett kort med dubbla dvi borde ge samma resultat. Borde alltså, sedan har vi ju den besvärliga verkligheten som ibland krånglar till det :)

Jag beställde en också och är riktigt nöjd, men så har jag inte så mycket att jämföra med.
Knapparna är nästan omöjliga att se. Får vinkla upp skärmen och titta 15 cm ifrån för att se och då har jag bra syn. (eller?)

Funderar på att köpa en macbook, nästan bestämt mig nu och undrar då om någon kunnig vet hur skärmen skulle göra sig tillsammans med en macbook.

Inte så haj på skärmar, tacksam för hjälp...

Fick min idag, snabba bud! Beställde i fred em, skickades månd, hämtades ut nu idag tisdag em. Pris m frakt 1183:-

För den som undrar funkar den utmärkt även till spel och film (har provat skjutaspelet BF2, samt bilspelet Flatout2) samt en mkt bra bild right out of the box för foto, men jag ska utvärdera den sidan mer.

Bra packad, bra fot, alla sladdar med, samt en CD med drivers. S++tbra, har bara bra att säga om denna, förutom kanske att den är lite ful, men inte så ful som jag väntade mig.

Kul! Håller med dig, grymt bra skärmar för det priset. Perfekta för mig vars förmögenhet är av det mindre slaget.

Jag håller med om att de inte är så fula som jag väntade mig, men med två stycken blev det ändå ganska rörigt rent visuellt, tyckte jag. Så jag drog till IKEA:s fyndhörna och köpte en garderobsbaksida, sågade till och tryckte dit. Datorn fick sig ett gäng björkskivor den med när sågen ändå var igång...

Voila:

Bilagor

• img_4662.jpg
    img_4662.jpg
    26.2 KB · Visningar: 275
Senast ändrad:
Vad har du för grafikkort Simon?

Jag skickade efter en skärm jag med och hade som första tanke att byta ut min gamla LG Flatron 1730B.

Nu när jag sett hur du ordnat det funderade jag på att köra två skärmar jag med.

Har du ett grafikkort med dubbla utgångar eller hur har du löst det?

Läset i tråden om att koppla den andra skärmen till moderkortets port men hur fungerar det?

/Petri

Tittade på denna skärm, men så vitt jag kan utläsa går dessa inte att kalibrera dvs ingen separat inställning för RGB.

Stämmer det ni som fått hem skärmarna ?

Jag kan svara för L778 (som är samma skärm i 19" utförande) och där går det inte att ställa in värden för RGB-kanalerna, det som finns i menyn är färgtemperatur, mättnad och Hue. Det kan dock eventuellt finnas ngn funktion i drivrutinerna på cd-skivan som följde med. Jag utgick från att den inte innehöll något av intresse för mig som kör Linux och lät den ligga kvar i sitt fodral i lådan.

Per_tissen skrev:
Jag kan svara för L778 (som är samma skärm i 19" utförande) och där går det inte att ställa in värden för RGB-kanalerna, det som finns i menyn är färgtemperatur, mättnad och Hue. Det kan dock eventuellt finnas ngn funktion i drivrutinerna på cd-skivan som följde med. Jag utgick från att den inte innehöll något av intresse för mig som kör Linux och lät den ligga kvar i sitt fodral i lådan.

Jodå, RGB-kanalerna finns där, den inställningen ligger lite snyggt undangömd under "Gain" i färginställningarna. Där anger du procent för R, G och B respektive, precis som vanligt.

Då har vi nog uppdagat en skillnad mellan L578 och L778. Jag har ingen post som heter "Gain" under "Color", eller någon annanstans heller för den delen.

EDIT:
Det kanske skulle vara bra att prova att trycka på ALLA knappar när man inte orkar med att läsa någon instruktionsbok. Det finns tydligen en som heter "MODE" och medger lite olika inställningsmöjligheter... om man trycker där lite först dyker helt plötsligt "Gain" mycket riktigt upp under "Color". Nu blev det ju jobbigt att utforska allt...

Per_tissen skrev:
Då har vi nog uppdagat en skillnad mellan L578 och L778. Jag har ingen post som heter "Gain" under "Color", eller någon annanstans heller för den delen.

EDIT:
Det kanske skulle vara bra att prova att trycka på ALLA knappar när man inte orkar med att läsa någon instruktionsbok. Det finns tydligen en som heter "MODE" och medger lite olika inställningsmöjligheter... om man trycker där lite först dyker helt plötsligt "Gain" mycket riktigt upp under "Color". Nu blev det ju jobbigt att utforska allt...

Eizo gör underbara bildskärmar, det är de flesta eniga om. Men när det kommer till det här med intuitiva menyer och knappar ... Det är helt klart inte deras starka sida :)

grafikkort att tipsa om?

Jag kalibrerar min skärm med Eye-one II. Då behöver man väl inte hålla på med menyerna nånting.

Själv är jag fortfarande fundersam över vad som är bäst att göra för att få två skärmar på bordet.

Känner ni till något grafikkort som inte kostar skjortan att rekommendera? Jag spelar inga spel på datorn utan använder den enbart till bild och videoredigering.

Jag har en P4P800 deluxe moderkort som inte verkar ha PCI express utan kör antingen AGP 8X, eller så får man väl trycka i ett PCI kort med dubbla DVI?

Vad tror ni är bäst? Vilket grafikkort skulle ni tipsa?

Mvh
Petri

Per_tissen skrev:

EDIT:

Hmm.. jag kan inte finna denna Gain-kontroll på min skärm (men Mode och Color finner jag iaf). Vad kan jag göra för fel?

Re: grafikkort att tipsa om?

ThePOM skrev:
Jag kalibrerar min skärm med Eye-one II. Då behöver man väl inte hålla på med menyerna nånting.

Nej, det du gör är att profilera skärmen, vilket bara är halva processen. Först kalibrerar man (med knapparna), sen profilerar man. Läs den här artikeln som beskriver det hela på ett bra sätt:

http://www.fotosidan.se/cldoc/2982.htm

Själv är jag fortfarande fundersam över vad som är bäst att göra för att få två skärmar på bordet.

Känner ni till något grafikkort som inte kostar skjortan att rekommendera? Jag spelar inga spel på datorn utan använder den enbart till bild och videoredigering.

Jag har en P4P800 deluxe moderkort som inte verkar ha PCI express utan kör antingen AGP 8X, eller så får man väl trycka i ett PCI kort med dubbla DVI?

Vad tror ni är bäst? Vilket grafikkort skulle ni tipsa?

Mvh
Petri

För bildarbete spelar grafikkortet mycket liten roll. Vad kraftfulla grafikkort tillför datorn är i första hand 3D-prestanda (vilket framför allt behövs för spel). Bildarbete i 2D klarar du med i stort sett vilket enkelt modernt grafikkort som helst. Men om du skall köra dubbla skärmar, skaffa ett kort med dubbla dvi-utgångar, då är det enklare att få exakt samma kvalitet på bilden på bägge skärmarna.

Armitage skrev:
Hmm.. jag kan inte finna denna Gain-kontroll på min skärm (men Mode och Color finner jag iaf). Vad kan jag göra för fel?

Gain är ett underalternativ till Color -- när du valt rätt läge med Mode-kontrollen.

ThePOM skrev:
Vad har du för grafikkort Simon?

Jag skickade efter en skärm jag med och hade som första tanke att byta ut min gamla LG Flatron 1730B.

Nu när jag sett hur du ordnat det funderade jag på att köra två skärmar jag med.

Har du ett grafikkort med dubbla utgångar eller hur har du löst det?

Läset i tråden om att koppla den andra skärmen till moderkortets port men hur fungerar det?

/Petri

Mitt grafikkort har dubbla utgångar, en vga och en dvi, det funkar hyfsat. DVI-utgången ger betydligt bättre färger.

Lite strul i början, men sedan funkade det bra.

Vet ingenting om seriellporten på moderkortet, där har jag min MidiLink-koppling till oväsensmaskinen.

Någon gång när jag känner mig köpvillig skaffar jag förmodligen ett billigt PCI-grafikkort att trycka i under det vanliga.

Tittade på denna skärm, men så vitt jag kan utläsa går dessa inte att kalibrera dvs ingen separat inställning för RGB.

Stämmer det ni som fått hem skärmarna ?

Nope, det är fel. I Picture, Text och sRGB (kan finnas fler, minns inte) går det inte att justera, men i Custom mode ser det ut som följande på mjukvarustyrningen:

Bilagor

• skarmdump.jpg
    skarmdump.jpg
    27.8 KB · Visningar: 115
ANNONS
Götaplatsens Foto