Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eizo M1700

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Ja vad säger ni om denna? Jag är ute efter en skärm att bildbehandla på... kört lacie crt innan... en gammal rackare men ack så smaskigt med 21tums skärmyta... dock kör jag 1280 på den och någon upplösning förlorar jag ju inte. Saken är den att jag behöver en skärm till min lägenhet 20mil bort... funkar denna som bildbehandlingsskärm?

Hej!

Jag har inte tittat på exakt den modellen, men däremot på dess 19-tums storasyskon M1900. De verkar mycket lika bortsett från just storleken.

M1900 hör hemma i kategorin ok kontors-/hemmaskärmar som inte direkt är avsedda för bildarbete. M1900/M1700 har en tft-panel med tn-teknik vilket gör att färgerna förändras en del beroende på med vilken vinkel du ser på skärmen. Dessutom är möjligheterna att justera eller ställa in färgerna ganska begränsade.

I den här kategorin finns det andra skärmar som ger ungefär samma bildkvalitet till lite lägre pris. Med Eizo betalar du lite extra för namnet och för den femåriga garantitiden.

Vill du ha en skärm som är bra för bildarbete får du nog tyvärr gå upp lite i pris, 4000 kronor eller mer.

Några påkostade 17-tummare finns knappt att få tag i längre, i den storleken hittar du numera nästan enbart rena budgetskärmar. Mitt tips är att kika bland 19-tummare i klassen runt 4000 kronor, där finns en del riktigt trevliga skärmar med bra färger.

Det jag har testat så är det bara Lacie och Eizos CG serie som är bra för att titta på bilder med.
Skärmen är ju det viktigaste redskapet i efterproduktion så där tycker inte jag man ska snåla.

thefinger skrev:
Det jag har testat så är det bara Lacie och Eizos CG serie som är bra för att titta på bilder med.
Skärmen är ju det viktigaste redskapet i efterproduktion så där tycker inte jag man ska snåla.

Jag håller med om att skärmen är den viktigaste delen av en dator. Det är den vi hela tiden tittar på och som våra stackars ögon skall slita framför. Många lägger majoriteten av pengarna på en snabb dator och köper skärm för det som blir över. Mitt tips är att göra tvärtom ... Helt allvarligt.

Lacie-skärmarna är bra, men deras ips-modeller är i grund och botten Nec-skärmar med ett annat skal och varumärke på. Deras nya modeller med va-paneler är också bra, men inte så speciellt mycket bättre än liknande skärmar från andra märken.

Eizos CG-skärmar och Necs Spectraview-skärmar spelar helt klart i en egen division när det gäller färghantering -- men tyvärr även när det gäller priser. Tyvärr kan inte alla (inte jag i alla fall :) lägga sådana pengar på sin skärm.

Men sedan finns det skärmar som ger nästan samma bildkvalitet men för märkbart mindre pengar. Fortfarande dyra, men ändå inte omöjliga att ha råd med: Eizos 797, 997, deras CE-skärmar, Necs UXI-skärmar (2090UXI och 2190UXI) är bra exempel. Snäppet efter de här kommer hela kopplet med de bästa mva- och pva-skärmarna som Lacies nya, Viewsonics och Samsungs bästa. Eizo och Nec finns ju med här med plus märken som Sony, Fujitsu, HP, Dell mfl. Plus riktigt bra ips-skärmar från LG och Philips (och deras paneler används dessutom av fler märken). Apples skärmar är bra, men bökiga om man inte har just en Mac och kan styra färgerna därifrån.

Jag skulle nog vilja säga att de flesta klarar sig väldigt bra bara de undviker de allra billigaste skärmarna med direkt bristfällig färghantering.

Har man bara max 4-6000 kronor att lägga: Skaffa en skärm med mva-/pva-panel eller om du kan hitta en med ips-panel från valfri tillverkare, låna eller köp en färgkalibrator och profilera skärmen -- det här räcker för nästan alla som inte skall arbeta mot tryck.

Grevture skrev:
Jag håller med om att skärmen är den viktigaste delen av en dator. Det är den vi hela tiden tittar på och som våra stackars ögon skall slita framför. Många lägger majoriteten av pengarna på en snabb dator och köper skärm för det som blir över. Mitt tips är att göra tvärtom ... Helt allvarligt.

Jag instämmer, särskilt om man stoppar in en kalibrator i paketet, vilket man bör göra. Skillnaden mellan kalibrerad och okalibrerad är ibland liten, ibland stor. Det är framförallt säkerheten att man kan lita på skärmens utseende som gör kalibratorn så viktig.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto