Annons

Ej rätt färger i utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gillar att fota i mörker. Den här bilden tycker jag har en intressant färgskala i väggen bakom i kontrast till grafittin. På skärmen är jag nöjd, men när jag skriver ut dör bakgrunden och jag får ingen riktig svärta. Det blir bara mörkgrått.Bakgrunden ser bara platt och tråkig ut. Jag har en Canon Pixma 8500 och använder Canons Super High Gloss PR-101 så jag tycker att det borde bli bra. Någon som har några tips?

Bilagor

• betong1.jpg
    betong1.jpg
    53.4 KB · Visningar: 522
För att få det bra måste du först kalibrera din skärm och sedan köra bildredigeringsprogrammet och skrivaren med samma färgprofil.

/kent

Bokeh skrev:
För att få det bra måste du först kalibrera din skärm och sedan köra bildredigeringsprogrammet och skrivaren med samma färgprofil.

/kent
Nej, det är en av de vanligaste orsakerna till att det blir fel att man använder samma profil både i bildredigeringsprogrammet och skrivardrivrutin. Bestäm dig för var du vill konvertera din bilds färg till skrivarens färgåtergivning. Själv gör jag det i Photoshop genom att i utskriftsdialogrutan välja min skrivar/pappersprofil i Skrivarprofil.

Sedan väljer du att avaktivera färghanteringen i din skrivardrivrutin.

Stefan

Hej på er
Tycker ni att min bild är en omöjlig att få bra pga att det är så mycket mörka partier? Får ni riktig svärta på era bilder, som man fick på gamla goda sopptiden? Finns det inga testbilder att skriva ut för att kalibrera hela systemet? Jag tycker att det borde finnas en bild som är optimal i Photoshop, som t.ex. de testbilder jag fick från Canon som de sa var utskrivna på min skrivare. De är otroligt fina med fantastisk svärta.
Anders

Anders Vikhult skrev:
Får ni riktig svärta på era bilder, som man fick på gamla goda sopptiden? Finns det inga testbilder att skriva ut för att kalibrera hela systemet?
En testbild är inte mycket till hjälp om du ska använda den för att styra upp ditt system. Det finns sådana som du kan använda för att kontrollera om din skrivarprofil är så bra som den ska vara. Om inte, gör en skrivarprofil eller köp en profil för din skrivare.

Stefan

Hej igen

Om nu någon är intresserad så kan jag berätta att jag har testat fram och baklänges och kommit fram till hur jag ska skriva ut i framtiden. Jag använder Skriva ut med förhandsvisning och där väljer jag "Färghantering" under bilden. Jag har inte testat med att ändra färgprofil på bilden i Photoshop (men det ska jag snart) så profilen är Adobe RGB (1998). Under "Alternativ" i Färghantering tar jag valet "Låt photoshop bestämma" och på Skrivarprofil har jag valt "Canon iP8500 SP1" (SP1 står för Glossy). "Återgivning" har jag valt "Relativt färgvärde" och så har jag Svartfotskompensation ikryssat (ej testat). "Perceptuellt blir också bra, men för den här bilden var "Relativt" bättre.

Ha! Jag är nöjd!
Anders

ANNONS