Annons

elektronisk eller digital?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Har förtroende för forumsvärden (Jan), så det är så det är. Det finns andra trådar.

Minoltan har det mesta du skrivit som krav, men min synpunkt med ljuset i sökaren i den miljö du antagligen skall leva i kan vara ett frågetecken, jag vet inte om det blir ett problem.

Finns det ingen i furumet som lever i närheten av dig och som har kameror i den klassen så du helt enkelt kan testa live, det måste ju inte vara exakt samma modell etc utan vi pratar ju principer här och nu.

Lycka till

Roine

Linis skrev:

Tyckte det var lika bra att byta tråd efter gårdagens fjanterier, tydligen fick jag inte fråga om andra kameror i det forumet utan där skulle man bara prata om minolta... töntigt!

För min del blir det nästintill bara porträtt & mode som jag plåtar.
Läste att minoltas 7i har uttag för extern blixt om man vill ha det, vilket är bra ju!

Re: Re: Re: Glöm 5000

jimh skrev:
Det finns en 7i bland radannonserna nu för 11000 kr. En månad gammal tydligen. Då får du pengar över till en microdrive också.

mm, jag ska köpa en där man får kameran 7i (självklart) + väska + 128mb minne för 12.995 :- helt okej pris

Sökare

Tyckar att du skall försöka känna på 7i och t ex Olympus E-10 innan du bestämmer dig.

7i är en bra kamera, men en del kan ha svårt för den digitala sökaren även om 7i:s sökare fått väldigt goda omdömen.

Olympus E-10 är lite dyrare och har "bara" 4Mpix, men känns mer som en "vanlig" kamera än 7i.

/Kazu

Re: Sökare

Kazu skrev:

7i är en bra kamera, men en del kan ha svårt för den digitala sökaren även om 7i:s sökare fått väldigt goda omdömen.

Olympus E-10 är lite dyrare och har "bara" 4Mpix, men känns mer som en "vanlig" kamera än 7i.

/Kazu

7i har inte en digital sökare utan en elektronisk, det står fel på cyberphotos sida.

Olympus E-10 var ju rätt mkt dyrare, lite svårt att hosta upp hur mkt pengar som helst när man bara är en student...

Linis skrev:

Tyckte det var lika bra att byta tråd efter gårdagens fjanterier, tydligen fick jag inte fråga om andra kameror i det forumet utan där skulle man bara prata om minolta... töntigt!

Jag tycker det är tråkigt om Kim gav dig uppfattningen att man bara får tala om Minolta i 7i-forumet. Självklart får man tala om andra kameror. Annars kan man inte få hjälp i att avgöra om Minolta passar de behov man har eller inte.

Det enda jag som forumvärd för 7i-forumet inte vill är att det i 7i-forumet blir debatter där man skall försöka övertyga varandra om att den "egna" kameran är bäst. Sådana sanningar finns inte. Olika kameror är bäst för olika fotografer.

I ditt fall var det en mycket saklig jämförelse mellan 7i och Coolpix som pågick. Den var mycket sund och mycket välkommen.

Senast ändrad:
arleklint skrev:
Jag tycker det är tråkigt om Kim gav dig uppfattningen att man bara får tala om Minolta i 7i-forumet. Självklart får man tala om andra kameror. Annars kan man inte få hjälp i att avgöra om Minolta passar de behov man har eller inte.

Det enda jag som forumvärd för 7i-forumet inte vill är att det i 7i-forumet blir debatter där man skall försöka övertyga varandra om att den "egna" kameran är bäst. Sådana sanningar finns inte. Olika kameror är bäst för olika fotografer.

I ditt fall var det en mycket saklig jämförelse mellan 7i och Coolpix som pågick. Den var mycket sund och mycket välkommen.

Tack snälla, du förstår verkligen att jag inte är ute efter att bestämma vilken kamera som är bäst, vill bara veta vilken som tycks passa bäst för mina behov

Mvh
Lina

Nu är saken den att jag har ett fotojobb på gång, jag ska plåta kläder för en affär. Det är möjligt att dom kommer ha bilderna på plancher eller liknade, förstoringar, tidning.
Går det då bra att man plåtar med sin dimage 7i eller är det bättre med den analoga kameran?
Jag har aldrig frilansat tidigare och vet inte vad man ska ta betalt för & hur mkt?
Maila mig gärna och tipsa!!

mvh
Lina

Hej

Mitt tips är att använd prylar du kan med. Dina bilder jag sett visar att du kan dina nuvarande prylar mycket väl.
Är det den banan du är inne på kommer en /i eller motsvarande "bara" att vara en kamera för små snabbjobb.

En planch kan nog vara tuff för 5-6Mpixlar om den är stor eller om du måste beskära i bilden.

Det finns lite trådar här om upplösningskrav, men de är bortom både min 6.3 och din ev 5Mpixel om du pratar trycka saker i 50x70cm eller liknande enligt dessa trådar.

Roine

roinek skrev:
Hej

Mitt tips är att använd prylar du kan med. Dina bilder jag sett visar att du kan dina nuvarande prylar mycket väl.
Är det den banan du är inne på kommer en /i eller motsvarande "bara" att vara en kamera för små snabbjobb.

En planch kan nog vara tuff för 5-6Mpixlar om den är stor eller om du måste beskära i bilden.

Det finns lite trådar här om upplösningskrav, men de är bortom både min 6.3 och din ev 5Mpixel om du pratar trycka saker i 50x70cm eller liknande enligt dessa trådar.

Roine

oki, så ditt tips är då att använda min vanliga analoga kamera. Tänkte iaf kolla vad dom exakt ska ha bilderna till. Vill dom bara trycka upp det i A3 format så funkar ju digtalkameran utmärkt + att det blir billigare för dom som betalar mig. Slipper omkostnader för film etc.

Hej

Det finns dom som påpekar att A3 är VÄLDIGT stort för så få pixlar.

Själv har jag en 50x70 från min D30 som ser ok ut som förstoring, men det är en annan sak, ok och ok är ju en tolkningsfråga och tekniken är annorlunda.

Varför inte använda båda kamerorna, ta blandade bilder, då har du snabba arbetsbilder och nått att falla tillbaka på. Dessa ser du ju på plats hur de blev.

En praktisk grej jag använder de gånger jag leker porträttfotograf är att använda videoutgången på min kamera och köra in den i tv:n medan jag plåtar. Då får man domen direkt. Det är ett kanonredskap för där syns alla småfel direkt.

Vet inte om 7i har en sådan utgång, men alla mina tre Canonkameror har det.

roinek skrev:
Hej

Det finns dom som påpekar att A3 är VÄLDIGT stort för så få pixlar.

En praktisk grej jag använder de gånger jag leker porträttfotograf är att använda videoutgången på min kamera och köra in den i tv:n medan jag plåtar. Då får man domen direkt. Det är ett kanonredskap för där syns alla småfel direkt.

Minoltan ska vara super på A3 format, har sätt exempel, kanon faktiskt!

Det där med video grejen kan man ju inte använda när man är ute på fält och plåtar. Kan ju inte dra med mig tv:n varje ggr ÄsÄ men självklart (om jag har en sådant uttag) kan jag ju kolla när jag kommer hem.

Hej

Det inte det att du inte kan få dessa bra i tex en bläckskrivare eller som foto hos Expert.

Tryckning är ett helt separat race, glöm allat du tror du sett är budskaet jag fått då jag stålt visat en A4:a från min ixus, 3x5 cm kan de ev tänka sig i ett mörkt hörn i slutet av nån trycksak....

1/2 A4 max från D30:ns 3.3Mpixel som antagligen kan vara minst så bra som 5Mpixel från 7:an.

Så detta kan ytterligare vara en försvårande parameter i din beslutsprocess. Både upplösningen och grundkvaliten på filen ut ur kameran, renhet från brus, kontrast och oskarp mask får inte vara upppiffad i kameran utan skall gå att göra senare.

Roine

Det gick bra!

roinek skrev:

Kan ju vara lärorikt att veta vad som blev resultatet

Roine

det blev en minolta dimage 7i, fick den igår =) Titta in på mina två nya bilder som är tagna med den kameran, har fler på lager men fick tydligen bara ladda upp 2st bilder i veckan =(

ANNONS
Götaplatsens Foto