Annons

Elinchrom Blixtpaket D-Lite 2 + EOS 300d

Produkter
(logga in för att koppla)

hubas

Aktiv medlem
Som rubriken säger så är jag intresserad av att köpa Elinchrom Blixtpaket D-Lite 2 till min Canon EOS 300d för att kunna börja fota lite mer seriösa "studio" bilder. Känner att bygglampor har sina begränsningar. Kommer detta paket att räcka långt och är blixtarna tillräckligt starka för att kunna ta helkroppsbilder. Någon som har erfarenhet av paketet? Tycker det verkar riktigt bra och från vad jag kan förstå så borde det klara av det mesta plus att om det skulle krävas så kan man bygga ut. Vilket inte är något jag planerar speciellt direkt.

Är det någon annan essentiell komponent jag behöver köpa? Adapter till blixtskon behövs så klart vart kan jag få tag på den lättast?

Alla tips och ideer mottages gärna.

En softbox, en silverparaply, en vit paraply, (en guldparaply), reflekterande skärmar. Bakgrund (fond). Gärna en blixtljusmätare.

Använder d-lite2 blixtarna och är otroligt nöjd! Styrkan bör räcka långt i studiomiljö, själv har jag mycket sällan varit uppe på högsta effekt på blixtarna och ligger oftast på den nedre halvan av skalan. Har även ett enklare 300w-paket liggande och har aldrig saknat de 100w som skiljer.
Möjligen skulle man kunna komplettera paketet med t.ex. en 400w-blixt för huvudljus om man t.ex. ska driva en större softbox.

Vad gäller tillbehör så är det inga problem, alla elinchromes passar och där finns det mycket att välja på :eek:).

- Jag köpte till två softboxar på 90x90cm resp 70x140cm från kaffebrus.com, helt ok kvalité till mycket lägre pris än original, passar i elinchromes fästen och man kan lägga pengarna på andra roligare saker istället.

- Blixtsko finns även den hos kaffebrus.com för runt 90:- men jag skulle rekommendera dig att även köpa en radiosändare från samma ställe, kostar 4-500:-. Skönt att slippa så mycket sladdar som möjligt.

- Skärmar är bra att ha, ett tips är frigolitskivor från närmaste bygghandel. Jag har ett antal 120x240x5cm för runt 200:-/st som jag har målat med helmatt svart väggfärg på ena sidan för att både kunna reflektera och avskärma ljuset. Allt efter tips härifrån FS. Används ganska frekvent. Framförallt för att skärma av ljuset.

- Bakgrunder är inte så dumt. Finns många bra och billiga lösningar men jag har satsat på lastolites pappersbakgrunder på ca3x11m, kostar runt 800:-/st. Finns på Cyberphoto.se

- Ett raster är ett kul tillbehör till blixtarna, ger spännande möjligheter genom att ge en snävare ljuskägla. Finns där du köper blixtarna.

- Blixljusmätaren skulle jag faktiskt vänta med om jag var du, det är inget du måste ha om du har en DSLR, histogrammet räcker mer än väl. Sen är dom inte helt billiga heller (minst 1000:- tror jag)

Det var mina tips. Lycka till!!!

/Micke

Kanon tack så mycket för tippsen.

Kommer att få med två stycken 60*60 cm softboxar men ett parably är också att rekomendera med andra ord?

Risken är rätt stor att du vill ha större softboxar rätt snart, 60*60 är inte stort...

Paraply kan jag inte säga så mycket om tyvärr, mina har faktiskt mest bara samlat damm.

Micke! - Vad använde du för typ av färg på frigolitskivorna? Blir nog D-lite för mig också nästa vecka...

Såg att de hade ett kitt med 3 stycken paraplyn på kaffebrus 84 cm stora. I guld, silver och vitt. Låter det som en bra lösning. Känns som att det ka vara ett ganska bra kitt för att få lite mer flexibilitet.

Jag använde HELmatt svart Becker "elegant väggfärg"
som jag rollade på. Inga större problem, enda jag kan "varna" för är att det gick åt en hel del färg för att det skulle täcka ordentligt på frigoliten.
Observera att det verkligen skall vara "helmatt" och inget annat, använde halvmatt på väggarna (helmatt var slut) och den är blankare än jag önskat.

Lycka till med D-lite blixtarna!

/Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto