Annons

Elinchrom Skyport Universal Radiosynkset och Nikon, funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

tushi

Medlem
Tjena!

Funkar detta synkset med Nikon?
Star pa cyberphoto (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL-19360): "Fungerar med bl.a. Canons EX blixtar och troligtvis de flesta övriga märken förutom Minolta och Sonys blixtar. Kräver dock tillbehören Hama blixtsko 6950 och Hama blixtkabel 6944, se tillbehör. Till blixtar som redan har inbyggd pc-kontakt behövs endast kabeln."

Att det star troligtvis gor mig lite osaker, sa jag hoppas pa att nagon av er har testat!
Jag kommer troligen anvanda en SB600 eller 800 som blixt och ett d50 hus.

Tack pa forhand!

Har inte testat med Nikon själv, men har mycket svårt att tänka mig att det skulle vara några som helst problem.

Ja, det går att koppla ihop med rätt sladdar/kontaktdon, men det blir i mitt tycke onödigt dyrt. Du kan få precis samma funktionalitet med någon av de riktigt billiga radiosändarna/mottagarna man kan hitta på eBay för någon hundring eller två (även om dessa ofta har kortare räckvidd).

Tänk också på att du förlorar all form av TTL-automatik när du kopplar din SB-800/600 på detta sätt. Sändaren/mottagaren gör inget annat än att skicka en signal för "utlös" när kameran vill att blixten skall avfyras.

Använder denna med mina Elincrome studioblixtar och D200 utan problem. Har ej använt denna tilsammans med min SB-800.

// Maxe

Tjena!
Jo de blir lite dyrt, men jag tjackar nog sakerna i Hong Kong, kan nog fa ner priset lite isafall, fast jag vet inte far se nar jag kommer dit.
Men da vet jag att de funkar iaf, de var skont!

Jag overvager fortfarande om man inte ska tjacka en billig d70 eller nagot sa man kan anvanda den onbyggda blixten som utlosare...
vad sager ni? Hur loser jag detta pa basta, smidigast och billigast satt? (pocket wiz. ar for dyrt!;D)

Det verkar som om du inte riktigt har koll på hur du vill använda prylarna.

Det är skillnad på att utlösa blixtar med en radiosändare (vare sig det är en billig 100-kronorsvariant, en Elinchrom Skyport eller en PocketWizard) och att utlösa blixtar i CLS-systemet med en D70 och SB-600/800.

VAD är det du vill uppnå och VAD ska du plåta? Måste du ha automatisk blixt? Ska det gå momentant eller kan det få finnas en viss fördröjning innan blixten går av? Hur långa avstånd rör det sig om? Detta är några av de frågor man bör ha klart för sig innan man skaffar utrustning.

Även om du får Elinchroms saker lite billigare i Hong Kong får du dem inte avsevärt billigare, i alla fall inte i närheten av radiosändarna från eBay som ger dig precis samma funktionalitet. Så är man osäker på vad man behöver skulle jag absolut säga att man ska vänta och fundera eller åtminstone inte köpa på sig dyra saker.

Och att köpa ett nytt (äldre) kamerahus ställer jag mig tveksam till. Inget fel på en D70 (jag har en själv) men att byta från D50 till D70 bara för det här tycker jag själv är rätt onödigt. Då är det billigare att köpa en extra SB-800 och styra den andra med denna.

ANNONS
Götaplatsens Foto