Annons

Elinchrome D-lite

Produkter
(logga in för att koppla)

micke80

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa en uppsättning D-lite 2 blixtar... Skulle gärna vilja få lite info av er som har erfarenhet av dom. Räcker dom till det ni vill ha eller växer man ur dom snabbt och vill ha mer? Jag ska använda dom till allmän studiofotografering i en rätt liten studio (ca 36m2)

/Micke

micke80 skrev:
Nytt försök för svar ;o)

I semestertider så kanske man får vänta lite längre på svar :)

Jag har en uppsättning och tycker att de räcker mycket långt, ibland skulle man dock vilja ha en skalle till med lite bättre tryck för den stora octaboxen.

Kör dem mest på halv effekt eller lägre vid vanliga porträtt och kompletterade med en liten billig 150WS slav för effektljus på bakgrunden.

Iof men tålamodet är ju som det är ;o) Vilken effekt kör du slaven på ungefär när du använder den som bakgrundsljus?

/Micke

Beror lite på om det är färgfilter eller raster på den. Ofta ligger jag på 1/4-1/2 effekt och låter resten av ljuset vara relativt denna då den tyvärr bara går att ställa i 3 steg.

Observera att det inte är för att lysa ut hela bakgrunden utan bara för att skapa separation mellan bg & modell.

Ok, jag tänkte ha 3st D-lite2 så en av dem skulle funka som bakgrundsljus, det jag funderade på var om den var för stark i förhållande till dom andra men om du kan använda din 150w blixt som bara går att ställa ner tre steg så borde det gå lika bra med en extra 200w blixt eftersom dom klarar 5 steg. Ungefär vilken effekt kör du på huvudblixtarna när du använder 150w blixten till bakgrunden? Vet du ungefär vilken bländare du får då?

/Micke

Om jag inte minns helt fel så var huvudljuset ställt på 2,3 sist och bländaren var 8,0.

BG ljuset kördes på halv effekt med snoot och hårljuset med raster låg ungefär på samma inställning som huvudljuset.

Till detta använde jag en silverskärm och en 90*90 SB.

Låter som om det skulle funka alldeles finfint med tre D-lite2:eek:r då, tackar... En fråga till, har du möjlighet att kolla vilken innerdiameter det är på stativfästet på blixtarna, jag har redan stativ och med lite tur kan jag använda samma stativ till dom nya blixtarna (annars spricker nog budgeten ;o). För visst är det stativfästet ett "rör" med en spännskruv?

OBS: det är ingen brådska men har du möjlighet skulle jag vara otroligt tacksam!

/Micke

Är det belysningsstativ du har så passar de säkert, men tänk på att inte alla paraplyer passar i fästet eftersom Pro och Elinchrom kör med 7 mm diameter istället för 8 som de flesta andra.

Det är belysningsstativ till mina Interfit Electra 300 blixtar så med lite tur ska det väl passa då, annars får man väl anpassa fästena eller göra egna ;o)

Tack för hjälpen!

/Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto