Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En bra CRT-skärm för bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag funderar på om jag skall skaffa en ny skärm att jobba med bilder på, men jag har nollkoll på vilka fabrikat och typer av skärmar som är bättre än andra.

Vilka egenskaper är vikiga? Vad skulle du välja?

Rekommenderar varmt LaCie:s 19 tummare. Det finns en (1) kvar på Molanders om du går in på "veckans fynd". Jag tror de slutat tillverka den. Erkänt bra, 3200 + moms.

Man bör nog vara försiktig med begagnade CRT-skärmar för bilder. Ofta har ena färgen blivit för klen. Det viktiga är ju att det går att kalibrera den (länk ).

Kan bara instämma med föregående svar. Har använt en Lacie CRT 22" i många år med strålnade resultat. Har nu en Lacie 321 TFT istället. Har aldrig haft något strul med någon av skärmarna..

Tack för alla svar, men jag hade tänkt köpa mig en ny skärm. En begagnad skärm känns inte så tryggt. Även den ena begagnade skärmen på blocket som länkades ovan hade enligt anonnsen problem med färgåtergivningen. Sånt vill jag inte ha.

Kakelgasten skrev:
Det enda problemet är att skärmen har små färgskiftningar... Grönare ut mot kanterna och rödare i mitten...

Känns betryggande...:)

Säger du det av egen erfarenhet, eller läste du vad jag har skrivit om den?

Jag är nämligen lite intresserad av att veta om det bara är mitt exemplar eller skärmen som sådan som inte är 100%...

//Eric

Numeric skrev:
Säger du det av egen erfarenhet, eller läste du vad jag har skrivit om den?

Jag är nämligen lite intresserad av att veta om det bara är mitt exemplar eller skärmen som sådan som inte är 100%...

//Eric

Kopierade din egen kommentar...ledsen att jag glömde skriva det...

Re: TFT

Merlin skrev:
TFT-skärmarna har väl gått om CRT numera...

Är det en fråga eller ett påstående?

Har också funderingar på att byta skärm då min 3 år gamla CRT skärm börjar slacka lite i hörnen.

En TFT i samma klass vore inte så tokigt.

Re: Re: TFT

Jan vdV skrev:
Är det en fråga eller ett påstående?

Har också funderingar på att byta skärm då min 3 år gamla CRT skärm börjar slacka lite i hörnen.

En TFT i samma klass vore inte så tokigt.
Enligt YFO är TFT bättre. Och de borde veta vad de pratar om. Scandinavianphoto säljer 1! CRT, resten TFT.

Utdrag från www.yfo.se:
"Idag finns det primärt två typer av skärmar, LCD (TFT) och CRT. Fram till för bara några år sedan så ansågs inte LCD-skärmen som tillförlitlig nog för avancerad bildbehandling och det enda som såldes var traditionella CRT-skärmar.

I dag är läget det omvända. På yfo säljer vi i stort sett endast LCD-skärmar och anledningarnas är bl.a. dessa:

• Mindre utrymmeskrävande
• Lättare att transportera
• Längre livslängd (ca 10.000 arbetstimmar)
• Jämnare kvalitet
• Helt ljudlösa
• Inget flimmer"

Senast ändrad:
Jag mailade Stefan Ohlsson som ju är mycket kunnig i området och han tyckte jag skulle titta på NEC skärmar också. Så här skrev han:

"Skulle kolla på Nec:s motsvarande skärm, LaCie köper in denna skärm och
sätter sitt eget varumärke på den och har oftast ett lite högre pris.
Dessutom tycker jag bättre om det kalibreringsprogram som följer med
till Nec."

Bara för att göra valet lite svårare för dig ;-) som alltid när det gäller tekniska saker...

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto