Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En DUMMY för D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Emeleus

Aktiv medlem
Hej. Jag undrar här ifall någon här känner till om det skulle finnas nån dummy för Nikon D70. Brorsan min ska på Ostindienfararen på kort varsel och jag tänkte låta honom ta min gamla D70 med sig.
Det finns knappast tid för honom att läsa igenom manualer och lära sig kameran den långa vägen utan man kan tänka sig att han lär sig de enklare praktiska funktionerna genom nån slags dummy, altså en kortare version av manualen. Gärna med bilder. Han har aldrig använt systemkamera förut. Vet ni någon förenklad manual så vore jag tacksam för info.

Mvh

Richard

Det lättaste borde väl vara om du visar hur man sätter den i automatläge, så får kameran fixa resten.

Du kan ju passa på att visa hur man tittar på och raderar bilder också.

Öh, jo förvisso. Skulle kanske vilja ge lite mer än bara autoläge där blixten alltid poppar upp. Tänkte att han skulle kunna fördjupa sig lite.

Kanske ingen sån dummy finns.

Tack i alla fall.

Emeleus skrev:
Öh, jo förvisso. Skulle kanske vilja ge lite mer än bara autoläge där blixten alltid poppar upp. Tänkte att han skulle kunna fördjupa sig lite.

Men det kanske är enda problemet, att blixten poppar upp? Jag använder ofta min kamera i autoläge, men går över till P om blixten dyker upp när jag inte vill ha den.

Det kanske räcker med det att lära ut det, samt hur man tittar på och raderar bilder, som nämnts.

Per.

PS. "Dummy" är ingen bra term i sammanhanget, det betyder snarare en icke fungerande modell av kameran, sådana som mobiltelfoner brukar vara i affärerna. Lathund eller "Quick Guide" är nog vad det brukar kallas. DS

Elite Video har ju en videoguide som kanske kan underlätta. Har kikat på motsvarande till D200 och den var utförlig och lättförstålig. På engelska givetvis men för $60 (420 kr) är det prisvärt.

// Maxe

Fredrik Calabrese skrev:
Manualen har ju bilder och en snabbguide. Dessutom kan du slå av den automatiska blixtuppfällningen.

För någon som inte behärskar en kamera, är det nog bättre att lära sig att slå av den i de uppenbara fall den inte gör så mycket nytta. Det är lätt att glömma att slå på blixten, om man är nybörjare. Motsatsen ställer inte till så mycket skada.

Per.

Tack så mycket för alla era råd. Jag har faktiskt nu själv gjort en liten instruktionsvideo som jag kommer att skicka iväg. Det finns ju flea autolägen, landskap, porträtt, sport etc. En del av dessa poppar inte upp blixten. Visst är det bättre att man själv poppar upp blixten om man vill ha den än att den gör det själv.
Jag förmodar att det finns fler med D70:eek:r på Ostindienfararen. Man kanske skulle föreslå en D70-klubb där! Det var väl inte nöööördigt! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto