Annons

En fråga från en nybörjare.

Produkter
(logga in för att koppla)

rollnollkoll

Ny medlem
Tja jo det är så här att alla mina vänner har tjatat på mig att jag måste börja använda cs, lightroom eller elements ett tag så jag tänkte det vore väl bra, iallafall så stötte jag på ett tidigt problem.....
När jag har fotot något i svartvit eller något med färg ändringar så tycket programmet om att "RÄTTA" det så kallade felet, MYCKET frustrerande för en nybörjare för om jag fotar med toningseffekt så vill jag ha det så INTE i färg.
Skulle verkligen behöva hjälp från ovan.
M.V.H Rolle.

cs, Lightroom eller Elements. Vilket program är det du har använt?

Lightroom autokorrigerar ingenting i alla fall om man inte ber programmet att göra det, vad jag vet.

Nu använder jag Elements, har även provat med lightroom men det är samma problem.

När det gäller Lightroom, som jag är rätt så haj på, känner jag inte igen ditt problem alls, det är ingenting jag har upplevt.

Det handlar alltså om att programmet ändrar i dina bilder efter importering. Det låter fullständigt galet tycker jag.

... När jag har fotot något i svartvit eller något med färg ändringar så tycket programmet om att "RÄTTA" det så kallade felet, MYCKET frustrerande för en nybörjare för om jag fotar med toningseffekt så vill jag ha det så INTE i färg ...
Nu ska jag se om jag har förstått dig rätt:
Du ställer in kameran att fotografera i s/v med toningseffekt och sedan, när du öppnar bilden i PSE eller LR ser du bilden "i original" altså i färg, som vanligt?

Fotar du i raw?

Om så är fallet ligger antagligen problemet i att informationen om att bilden är svartvit ligger inbäddat i filen, tillgängligt endast om man använder kameratillverkarens mjukvara. Med en generell raw-konverterare ser du bilden "i original" med alla fägrer så som den är sparad. Nån fär gärna rätta mig men jag tror inte att kameran slänger färginformationen, den bara konverterar bilden internt till en tonad s/v jpeg, men raw förblir oförändrad.

Om du fotar med jpeg+raw och sedan bara importerar rawfilen så kommer programmet skapa en preview i färg från din rawfil oavsett hur kameran var inställd, du måste då även importerar jpeg filen. Det är den enda varianten jag kan komma att tänka på just nu.

...
Om så är fallet ligger antagligen problemet i att informationen om att bilden är svartvit ligger inbäddat i filen, tillgängligt endast om man använder kameratillverkarens mjukvara. Med en generell raw-konverterare ser du bilden "i original" med alla fägrer så som den är sparad. Nån fär gärna rätta mig men jag tror inte att kameran slänger färginformationen, den bara konverterar bilden internt till en tonad s/v jpeg, men raw förblir oförändrad.

Jag tror inte det finns någon kamera som bakar in den s/v bilden i raw-filen utan den blir nog alltid en separat jpeg-fil.

Vilken kamera använder du?
Om Nikon så börjar i kameran ändrade bilder med C och dessa bilder är i jpeg-format.
Om du fotar .nef (Nikons rawformat) så rekommenderar jag att använda Capture NX2 om du vill redigera bilderna mer utförligt.
Annars räcker det gott med ViewNX.
Bägge dessa program tar hänsyn till kamerainställningarna.
För övriga märken har jag inga svar/rekommendationer.

Jag kanske var lite otydlig, jag menar inte att själva s/v bilden är inbakad utan bara informationen att användaren vill se vilden som tonad s/v ...

Ok, men det tror jag inte att det görs av någon kamera i alla fall inte från Canon som verkar vara använd här. Med DNG formatet så får du både raw-fil och metadata (inklusive gjorda ändringar) med i samma fil men det filformatet använder sig inte Canon av, dessutom vet jag inte om val gjorda i kameran kommer med i DNG eller om det bara är nar man sparar från ett bildbehandlingsprogram.

Tacka alla för tipsen, tyvärr så vart jag lite snurrig av allt,, jag fotar med Canon och i raw format,, Om jag fattar rätt så måste jag antingen fota jpeg eller göra om bilderna igen fast i programmet. Lite synt tycker jag när man tycker att man har gjort något schyst från början men iallafall göra om dom sen speciellt när jag är kass på program hanteringen. Tack igen för alla tips.

Tacka alla för tipsen, tyvärr så vart jag lite snurrig av allt,, jag fotar med Canon och i raw format,, Om jag fattar rätt så måste jag antingen fota jpeg eller göra om bilderna igen fast i programmet. Lite synt tycker jag när man tycker att man har gjort något schyst från början men iallafall göra om dom sen speciellt när jag är kass på program hanteringen. Tack igen för alla tips.

Använd Canon DPP så importeras bilderna precis så som de blev i kameran när du tog dem. Från DPP kan du sedan exportera till Photoshop om du vill och även då får du med alla inställningar du gjort tidigare.

Det kanske blev en liten sidodiskussion här men om inte Canon gjort om något med de nya kamerorna så innebär det att du redan fotar i JPEG (JPEG+RAW) om det är så att du får svartvita bilder i kameran. Kontrollera att du inte har två filer med samma namn på minneskortet, fil1.cr2 & fil1.jpg, för då kan du importera eller använda även jpg filen.

Långsiktigt tycker jag dock att du ska strunta i tonade bilder i kameran och bara jobba med raw-filer och istället göra s/v konvertering och toning i efterbehandlingen på datorn för det ger dig mycket större handlingsfrihet. Men det är bara min åsikt i ämnet :)

ANNONS
Götaplatsens Foto