Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En fynd!

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Vandrade runt lite på en marknad i närheten och hittade en gammal Minolta XG 2 hos en av handlarna. Han krävde först 200:- men det var inte kameran i sig jag var intresserad av, det var objektivet som satt på kameran, ett MC.W Rokkor 1:2.8 f=35mm.

100:- senare fick jag både objektiv och kamera med mig hem. Har testat med batterier nu och allt funkar klockrent...härligt härligt :)

Det jag funderar på är objektivet. Efter benämningen "MC W. ROKKOR" står inget mer. Jag har en annan Minolta, en SRT-101b och till den har jag ett 50mm MC ROKKOR - PF. "PF" indikerar ju hur många linser/grupper som objektivet består av, men detta finns inte att utläsa på min nyköpta 35mm.

Någon som har bra koll på gamla Rokkor-objektiv? Har googlat men utan resultat, får bara upp Rokkor-objektiv med olika ändelser, inget som helt saknar.

Tacksam för svar!

Gick visst lite snabbt när jag skrev titeln på inlägget..."ett fynd" ska det självklart vara och inget annat... :)

Nå, ingen som har något förslag?

rokkorfiles.com innehåller mycket om Minoltas manuella objektiv. Har sedan länge ett MD 35/2.8 som jag gillar mycket. Bra prestanda för priset. 35/2.8 har aldrig varit speciellt dyrt, så fynd kanske är att ta i.

Jo men en systemkamera med tillhörande objektiv för 100:- är väl ändå ett fynd? :)

Okej, då ska jag kolla lite närmare på hemsidorna. Tack för tipsen Gunnar och Erik.

ANNONS
Götaplatsens Foto