Annons

En j*vla dum fråga kanske om makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

olindskog

Aktiv medlem
Hmm skäms nästan lite, men erkänner min okunnighet utan omsvep, det lär vara så man lär sig :-D

Kan man fotografera "normalt" med ett makroobjektiv, som tex ett Canon 100mm 2,8, eller är det på ngt sätt "spärrat" för längre avstånd eller justerat så att det är uselt mot oändlighten?

MVH

Ola G
 
Frågan är inte alls dum. Canons MP-E 65 mm är väl ett macroobjektiv som är bara just det, såvitt jag vet.

Men på min EF-S macro 60 mm 1:2,8 USM ser man bara en skillnad, jämfört med ett "vanligt" objektiv i den storleken, och det är avståndsskalan. Den ger inte upp förrän vid 0,2 meter, och så har den en tredje gradering i bildskala, där man kan ställa in från 1:1 upp till 1:5. Detta är alltså förhållandet mellan motivets verkliga storlek och hur stort det avbildas på bildsensorn. I läge 1:1 blir alltså en 10 mm häftklammer lika stor på sensorn, men när du sen blåser upp den på skärmen/pappret blir den gigantisk!

Som fast allmänt objektiv fungerar det utmärkt. Bara de bästa zoomarna har ju 2,8 i ljusstyrka.
 
Tack för hjälpen

Har eventuellt fått korn på ett Canon 100mm 2,8 och tänkte att det kunde vara bra som ett kort relativt ljuststarkt tele också
Dual-purpose-prylar är ngt jag älskar, då det leder till att jag slipper ha så mycket med mig, oberoende av om det rör mobil/Ipod numera bara mobil eller kameraprylar

MVH

Ola G
 
Det bör nämnas.....

...att Macroobjektiv har lite slöare fokus-justering p.g.a. "lång väg att vandra"
Närgräns-reducering hjälper något.
EF 100/2.8 är en utmärkt porträttobjektiv bl.a., men inte egnat att köra AF-servo på löpande geparder :)
/Erik J
 
Att köra AF-servo på löpande geparder nära närgränsen är nog ingen hit, men jag tror inte att det är några jätteproblem på lite mer normala avstånd, det är ju just när det börjar närma sig närgränsen objektivet får långt att vandra. :)

Eftersom ingen ser ut att ha nämnt Sigmas 150/2,8 macro i denna tråd så gör jag det nu. Grymt objektiv.
 
Personligen skulle jag se det som ett större problem att det just är en geparden som springer mot dig än att fokusen blir långsam när den är närmare än 1m.

Annars måste jag säga att 100 usm macro funkar även till annat, dom gångerna jag använt dne till annat.
 
100 macro är underbart till annat än macro. Formidabla motljusegenskaper och snygg bokeh. Lite för långt i mitt tyckte till porträtt på en crop-kamera dock. Det största problemet med den är att alla mina andra gluggar känns klart sämre nu än förr. Vanebildande bildkvalitet således.

Autofokusen kan begränsas så att den inte går till närgränsen. Det snabbar upp det hela en del.
 
ANNONS