Annons

En (konstig?) fråga om Canons 70-200/4

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
Ok, den här frågan är inte speciellt livsviktig och kan säkert sorteras in i den tjocka mappen med dumma frågor... men jag har funderat på den en stund så here we go:

Varför har Canons 70-200/4 en liten knapp där man kan ställa kortaste fokusavstånd? 1,5 och 3 meter är allternativen, om jag inte minns fel. Kanske nån förklara... varför?

/Andreas

Är nog för att autofokuseringen skall gå snabbare. Om inte fokusmotorn behöver leta igenom hela fokus-spannet så går det ju snabbare att fokusera.

En mycket använbar funktion som finns på ett flertal av Canons objektiv av telekaraktär. Finessen är att slippa jaga skärpa på nära håll när motivet oftast är längre bort än de tre första metrarna. Detta spar tid vid fokuseringen.

Ok, det där med att motorn får jobba mindre låter logiskt, men samtidigt - blir skillnaden verkligen så stor att det är värt mödan att slänga in en knapp för det? Jamena många millisekunders skillnad kan det ju väl inte vara frågan om? Det knappen gör mekaniskt - vad gör den för överigt rent mekaniskt??? - borde ju vara ett riskmoment i sig, litet med dock.

Men jag liter ju nog på att Canon vet vad de gör ioch vaf kunderna vill ha. Det är nog inte nån bakfull ingengör hos dem som bara kommit på att... hej, va fan, kan vi inte lägga in en knapp här va?

:)

/Andreas

Jag svär i alla fall högt över min klantighet var gång jag glömmer slå om nämda knapp till 3m-oändligheten på mitt tele. Testa att fotografera fågel i flykt eller liknande i vardera läget. Det är stor skillnad, speciellt om man har en kamera som inte har tvärsäker autofokus.

Vad knappen gör är helt enkelt att tala om för objektivets styrelektronik att närgränsen just blev 3m istället för 1,5m. Knappen är således en helt vanlig strömbrytare. Ingen större risk att den går sönder än någon av kamerans alla andra knappar.

Betänk att skalan inte är linjär vid fokusering. Enkelt uttrckt kan halva sträckan vara mellan 1,5 och 3 m och resten av skalan vara från 3 m till oändligt på andra hälften. Att slippa flytta, snurra på fokuseringslinsen i objektivet 2x en sträcka som fotografen vet att motivet inte finns inom spar tid. Jag saknar denna knapp på SIgma 70-200/2,8 och det gör jag efter att jag knappen på ett Canon 300/4L.

Den spar tid och det kan vara halva sekunder eller mer om det är knepigt att hitta fokus.

Det är dessutom så att om skärpan råkar leta sig ner mot 1,5 meter när det verkliga avståndet är säg 20 meter så får autofokusen ytterligt svårt att ta sig ur knipan.

Ok, tack för klarläggandet! Jag har funderat på det här länge, men liksom inte kommit på va fan de handlar om. Av nån anledning trodde jag att knappen gjorde nån superliten ruckning av en lins eller nått sånt, men icke. Jag hade också en annan "konstig" fråga, men den har jag glömt nu. Återkommer! Tack!

/Andreas

ANNONS
Götaplatsens Foto