Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En liten fråga om motljusskydd på Canon 70-200XX.

Produkter
(logga in för att koppla)

oskärpt

Aktiv medlem
Hur kommer det sig att canons 70-200 2.8L har ett "blom format" motljusskydd medans 4L versionen har ett runt?

Jag vet inte de exakta måtten på objektiven, men, borde inte vinkeln på 70mm vara mer eller mindre de samma på båda objektiven?

Dessutom... vaför säljs det inte olika mot motljuskydd till icke fullformat och fullformatskameror?

oskärpt skrev:
Hur kommer det sig att canons 70-200 2.8L har ett "blom format" motljusskydd medans 4L versionen har ett runt?
En gissning är att man sparar pengar på att skicka med de runda motljusskydden till de "billiga" objektiven, men ärligt talat, hur mycket kan det skilja i tillverkningskostnad? Eller också vill man differentiera de två produkterna ytterligare genom att skicka med ett bra och ett mindre bra motljusskydd.
oskärpt skrev:
Dessutom... vaför säljs det inte olika mot motljuskydd till icke fullformat och fullformatskameror?
Bra fråga, det har jag också funderat över, det borde finnas en marknad för det tycker jag.

Re: Re: En liten fråga om motljusskydd på Canon 70-200XX.

BME skrev:
En gissning är att man sparar pengar på att skicka med de runda motljusskydden till de "billiga" objektiven
Jo, kanske tyvärr är sant. men canon 70-200 4L är ju inte direkt billig! eller? dessutom så är det väl massor av "proffs fotografer" som använder det.

Bra fråga, det har jag också funderat över, det borde finnas en marknad för det tycker jag.

bra, då är vi två!!!

Re: Re: Re: En liten fråga om motljusskydd på Canon 70-200XX.

oskärpt skrev:
Jo, kanske tyvärr är sant. men canon 70-200 4L är ju inte direkt billig! eller?

Jo, det får man nog påstå att det är.. Men allt är relativt. Men sett till pretanda/kr så är det ganska billigt.

APS-ampassade motljusskydd är ingen dum ide, men det är ju mest på vidvinklarna som problemet uppstår. Ett vidvinkelobjektiv är känsligare än ett tele, eftersom ett tele ändå har en ganska snäv bildvinkel.
Att Canon väljer två olika motljusskydd är säkert bara av rent teoretiska argument. Att det skulle vara effektivare än ett vanligt runt är tveksamt. Däremot är det enklare att t.ex. justera ett polfilter om man har ett blomformat skydd, så kanske det kan härledas dit.

Re: Re: Re: En liten fråga om motljusskydd på Canon 70-200XX.

Canon 70-200 f:4 L är billig och jag har aldrig sett någon proffs fotograf som använder den.

- Johan

oskärpt skrev:
Jo, kanske tyvärr är sant. men canon 70-200 4L är ju inte direkt billig! eller? dessutom så är det väl massor av "proffs fotografer" som använder det.

bra, då är vi två!!!

ANNONS
Götaplatsens Foto