Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En sista koll innan plånboken öppnas

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Hej alla.
Först vill jag börja med att be om ursäkt för detta har säkert delvis sagts tidigare men jag vill verkligen försäkra mig.
Det är så att jag står i begrepp att byta från Nikon till Canon och nu skulle jag gärna vilja ha ett utlåtande för den utrustning jag ska skaffa:
20D med batterigrepp(bära eller brista)
16-35(behöver ljusstyrkan)
50 f1.4 USM
70-200 IS
580 EX

Detta motsvarar enligt mig min nuvarande utrustning -med vissa förbättringar. Jag funderar på att byta ut 50:an mot en 85:a istället men det kanske är dumt. Är 24-70 ett bra val eller ska man nöja sig med en fast 50? Om man ska skaffa 24-70, är 28-70 ok istället? har hittat en begagnad för ett bra pris.

Tack på förhand
/Daniel...snart canonägare

Jag hade bytt ut 50mm mot en 35mm, det är brännvidden där jag önskar bra f,styrka. Men det är ju jag;)

Vad du än väljer av detta så lär du bli nöjd!

Lycka till!/MVH Niclas,

Dadigan skrev:
Jag funderar på att byta ut 50:an mot en 85:a istället men det kanske är dumt.

Hej!

85:an är för mig ett objektiv man skaffar för porträttfoto när man har en proffskamera typ 1Ds, med fullformatssensor. 20D:s 1.6x sensor + ett 50 mm motsvarar ju då en 85:a, typ.

Dadigan skrev:
intressant, kan det inte vara onödigt att skaffa en fast 35mm om jag har en 16-35?

Jo, rättså onödigt kanske:)

Jag diggar fasta linser så därför kunde jag inte låta bli,,

Håller med Fredrik om det där med 85,an.

Mvh Niclas,

mm, sant. Då tror jag att det blir en 50:a, eventuellt skaffar jag en 85:a också så småningom och använder på resor istället för 70-200.

Re: Re: En sista koll innan plånboken öppnas

FredrikArvidsson skrev:
Hej!

85:an är för mig ett objektiv man skaffar för porträttfoto när man har en proffskamera typ 1Ds, med fullformatssensor. 20D:s 1.6x sensor + ett 50 mm motsvarar ju då en 85:a, typ.

Nej nej.. 85:an sitter perfa även på en kamera med APS-H sensor.. Helt underbart..

Daniel: Ja EF 28-70/2.8L är ett fullgott alternativ till 24-70/2.8L om du ändå har 16-35:an. Kan nog hittas för en 6500-7000 bagis i bra skick. Jag köpte mitt helt nytt (fast begagnat) för 6300:- från England. Klipp!

Jag har dels en 17-40L och en 35/1.8 samt en 50/1.4. 17-40'n använder jag oftast när jag bara vill ha ett objektiv med mig, men 35'an åker på när vikten också är av vikt ;)

Oftast har jag dock med mig alla tre. 100-400'an får bara följa med om jag vet att jag kommer behöva den.

Funderar dock skarpt på att skaffa mig en 85'a också, eftersom det är ett ganska stort steg från 50mm till 100mm.

Re: Re: Re: En sista koll innan plånboken öppnas

Jeppe skrev:
Nej nej.. 85:an sitter perfa även på en kamera med APS-H sensor.. Helt underbart..

Daniel: Ja EF 28-70/2.8L är ett fullgott alternativ till 24-70/2.8L om du ändå har 16-35:an. Kan nog hittas för en 6500-7000 bagis i bra skick. Jag köpte mitt helt nytt (fast begagnat) för 6300:- från England. Klipp!

Med APS-H sensor menar alltså Jesper den sensorn som sitter i en 1D MarkII - 1.3x.

Damocles skrev:
Sigmas 30/1.4 ska bli intressant att se när den kommer. Den blir ett fint komplemment till 50/1.4.

Ja, 30mm låter som en spännande bildvinkel, även på fullformat som jag ser det. Men den passar väl inte till en fullstor sensor heller,,

Mvh Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto