Annons

En Solskens historia !

Produkter
(logga in för att koppla)

Zoso

Aktiv medlem
Jag lämnade in min kamera för sensorrengöring på Fotomässan i Nacka, när jag fick tillbaka den så var det en stor dammfläck bakom mattskivan, personen som gjorde ren kameran hade blåst med tryckluft inne i huset :(

Jag blev förbannad naturligtvis men tänkte att det där är det bäst att jag fixar själv när jag kommer hem.

När jag kom hem och skulle montera bort mattskivan så ramlade fanstyget ur och ner på golvet, mitt golv var inte det renaste vid tidpunkten så skivan blev förstörd, när jag tittade in i kameran så var det nu ännu mer skit i sökaren :(

Så jag skickade den till Lasses Kameraservice för byte av mattskiva samt regöring, det tog 4 veckor och en räkning på drygt 1200 spänn innan jag fick tillbaka den, det finns fortfarande ett par mycket små, men irriterande dammkorn kvar, men det får man väl lära sig leva med, så tänk er för en extra gång innan ni lämnar in kameran för sensorrengöring på mässor och dyligt, trots att det är gratis så kan det bli en dyr affär i slutändan.

/kent.

FILM) (philip svensson skrev:
det där var ju inte kul du...
men, du lär ju inte fi Nikon att betala det där pga att du tog saken i egna händer...

Nej det är klart, kostnaden får jag ju stå för själv, men jag vågade inte låta personerna på mässan ställa till med mer otyg än dom redan gjort heller :)

/kent.

Jag lämnade också in min kamera för rengöring på fotomässan och blev lite skrajsen då jag gick därifrån och såg att de faktiskt använde tryckluft till rengöringen. Men jag tänkte att de borde veta vad de sysslar med...

Som tur är klarade sig kameran, men lcd-skyddet på baksidan fick sig en repa som jag får leva med :(.

Om du tar bort punkten ur länken fungerar den nog bättre :).
Jag har en likadan blåsbälg men jag trodde att det skulle bli ännu renare om Nikon själva fixade rengöringen.

Jag blåser varje gång jag byter objektiv. Dock utan att fälla upp spegeln. När man är ute kommer det alltid in damm om man inte blåser. Fäller upp spegeln gör jag bara de gånger jag upptäcker nån dammfläck på bilderna. Det har funkat hittills...peppar peppar.
Jag har haft min 350d i 2 år snart. När det inte funkar längre är det väl dags att skaffa en ny kamera. Om jag har råd.

Jag kanske skall tillägga att jag kontrollerade sensorn också när jag kom hem, och den var inte renare än den var innan jag lämnade in kameran !

Så inte vet jag vad dom sysslade med i rengöringsbåset på mässan, men jag kommer aldrig mer lämna in den för rengöring igen, även fast det är gratis, för det gör man betydligt bättre själv.

/kent.

Om jag var du så kontaktade jag Nikon om hela den här affären. På ett lugnt och ödmjukt sätt. Vore förvånad om dom inte kompenserade dej på något sätt!

/K

keckax skrev:
Om jag var du så kontaktade jag Nikon om hela den här affären. På ett lugnt och ödmjukt sätt. Vore förvånad om dom inte kompenserade dej på något sätt!

/K

Nja, jag får väl skylla mig själv, jag skulle dykt på dom direkt på mässan isåfall.

Jag trodde att skiten på mattskivan satt på utsidan, då är det ju en baggis att ta bort det själv, men när dom lyckats blåsa in skiten på insidan av skivan så blev det ju ett betydligt svårare jobb, hade jag vetat på mässan att skiten satt på insidan av mattskivan hade jag påtalat det och begärt att dom fixat det.

Att jag sedan klantade till det och förstörde mattskivan kan jag ju inte klandra Nikon för.

Hur som helst så är jag glad att fått tillbaka den, speciellt nu till Jul, jag skall köpa mig en ny glugg som plåster på såret :)

/kent.

Zoso skrev:
Nja, jag får väl skylla mig själv, jag skulle dykt på dom direkt på mässan isåfall.

Jag trodde att skiten på mattskivan satt på utsidan, då är det ju en baggis att ta bort det själv, men när dom lyckats blåsa in skiten på insidan av skivan så blev det ju ett betydligt svårare jobb, hade jag vetat på mässan att skiten satt på insidan av mattskivan hade jag påtalat det och begärt att dom fixat det.

Att jag sedan klantade till det och förstörde mattskivan kan jag ju inte klandra Nikon för.

Hur som helst så är jag glad att fått tillbaka den, speciellt nu till Jul, jag skall köpa mig en ny glugg som plåster på såret :)

/kent.

Du har en lugn och skön inställning.

GOD JUL!

/K

ANNONS
Götaplatsens Foto