Annons

En "spara" fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

neolit

Aktiv medlem
Jag vet, rubriken kanske inte beskriver något alls. Men jag ska försöka förklara vad jag menar.
När jag jobbar med bilder, kanske små justeringar och sådant. Ibland när jag sparar dessa ändringar så sparas det utan att det frågar om kvalitén, men obland dyker det fönstret upp (se bild). Vad beror det på?

vh/ neo
 

Bilagor

  • Bild 1.jpg
    Bild 1.jpg
    20.6 KB · Visningar: 289
Jag vet, rubriken kanske inte beskriver något alls. Men jag ska försöka förklara vad jag menar.
När jag jobbar med bilder, kanske små justeringar och sådant. Ibland när jag sparar dessa ändringar så sparas det utan att det frågar om kvalitén, men obland dyker det fönstret upp (se bild). Vad beror det på?

vh/ neo


Använder du "spara" eller "spara som"
 
ang att spara...

Jag ser att du använder 30 D , varför fotograferar du inte i Raw format ?
Då kan du ju alltid gå tillbaka till originalet , ja mer möjlighet till editering tycker jag.
Om du fixar i jpg format så får du ändå ta en kopia som du ska jobba med.
Mvh Jan
 
Hej

Jo, det är såhär att jag öppnar en JPEG bild och sedan gör jag kanska någonting med bilden och sprar bilden genom kommando+s, alltså sprar.
Så det som jag tycker är märkligt är att det poppar upp i vissa bilder att man ska bekräfta JPEG-kvalité men inte i alla, trotts att alla är JPEG-bilder.
Det är inte några problem på det sättet, utan jag var bara nyfiken att veta.

Jan E... jo, jag kör i RAW också men här på jobbet fixar vi bilderna i JPEG, små förändringar typ.
 
Kan det ha att göra med vad du ändrat? Om du bara ändrar något litet så lagerstrukturen är intakt, dvs du har ett lager, då bara sparar den. Men om du lagt till lager så får du välja kvalité? Sitter tyvärr inte vid en dator så jag kan testa, men det är min gissning.
 
ANNONS