Annons

En stativfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Taylor

Aktiv medlem
Jag har börjat filma med min systemkamera och fått tag i ett rejält videostativ. Det är bara det att stativet är av lågbudgettyp och ganska gammalt.

Efter en filmning i helgen så tröttnade jag på de rangliga och glappa funktionerna och bestämde mig för att köpa ett nytt.

Eftersom jag inte är så erfaren av videofilmning med min systemkamera så vänder jag mig till er här som kan lite om detta.

Det stativ jag fått tag i är utrustat med stabiliseringsstag (eller vad det heter) mellan benen. Det känns stadigt och bra.
Jag hörde av en handlare att jag inte behöver tänka på det eftersom min utrusning i stort sett inte väger mer än upp till 1,5 kg.
De stativ med stabiliseringsstag är mer lämpade för tyngre grejer, typ 4 - 4,5 kg.

Hur ställer jag mig till det?

Kan jag lita på att t.ex. ett Manfrotto MK190X3-2W (som jag blev tipsad om) duger till mitt ändamål.
Se länk till Manfrotto-stativet: https://www.rajalaproshop.se/manfrotto-mk190x3-2w-videohuvud

Jag är tacksam för svar. Har ni några tips och råd till andra stativ så blir jag jätteglad för det :)

Med vänlig hälsning, Peter
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det absolut bästa är att känna på stativet innan köp.
Man behöver t.ex testa hur mjuk och följsam panorering och tiltning är.
Det kanske blåser när du filmar och då behövs ett stadigt stativ och huvud.
Eller också räcker det med ett lätt och smidigt stativ som gärna följer med ut och duger bra om man inte filmar med ett långt teleobjektiv.
Det enkla svaret är att det finns inget allround-stativ som täcker alla och allas behov.
Tumregeln är annars att smakar det så kostar det.

Det stativet du nämner är svårt att uttala sig om eftersom data och info om ben och huvud är mycket knapphändiga.

Har man en kamera med inbyggd bra stabilisering ( i objektiv och/eller hus) så underlättar det betydligt och ställer mindre krav på stativet.

Men allt beror ju på vad och hur du filmar. Det kanske räcker med ett enkelt stativ för ett par tusenlappar. Som känns bra och verkar vara välbyggt så att det håller några år.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det finns ju speciella videostativ men de är otympliga bära. Jag fick tag i ett Manfrotto 525 med vätskedämpat videohuvud för bara några hundralappar (ibland ska man ha tur). Det är å andra sidan så jobbigt att ta med och då jag för det mesta tar jag stillbilder så det blir kvar hemma.
Videohuvudet tycker jag egentligen är viktigare, så länge stativet är tillräckligt stadigt för panoreringar med "broms". Där balanserar man också kameran så den inte nickar.

De dedikerade videostativen har ofta "half dome"- fäste vilket är en fördel på ojämnt underlag då man kan ställa in videohuvudet i våg för horisontella panoreringar.
 

Taylor

Aktiv medlem
Det absolut bästa är att känna på stativet innan köp.
Man behöver t.ex testa hur mjuk och följsam panorering och tiltning är.
Det kanske blåser när du filmar och då behövs ett stadigt stativ och huvud.
Eller också räcker det med ett lätt och smidigt stativ som gärna följer med ut och duger bra om man inte filmar med ett långt teleobjektiv.
Det enkla svaret är att det finns inget allround-stativ som täcker alla och allas behov.
Tumregeln är annars att smakar det så kostar det.

Det stativet du nämner är svårt att uttala sig om eftersom data och info om ben och huvud är mycket knapphändiga.

Har man en kamera med inbyggd bra stabilisering ( i objektiv och/eller hus) så underlättar det betydligt och ställer mindre krav på stativet.

Men allt beror ju på vad och hur du filmar. Det kanske räcker med ett enkelt stativ för ett par tusenlappar. Som känns bra och verkar vara välbyggt så att det håller några år.
Tack för svar.
Hitintills så filmar jag mest konserter med ett 70-200 på min Sony A7R4.
Motorsport har jag filmat förr och det blir väl mer sånt nu.
 

Taylor

Aktiv medlem
Det finns ju speciella videostativ men de är otympliga bära. Jag fick tag i ett Manfrotto 525 med vätskedämpat videohuvud för bara några hundralappar (ibland ska man ha tur). Det är å andra sidan så jobbigt att ta med och då jag för det mesta tar jag stillbilder så det blir kvar hemma.
Videohuvudet tycker jag egentligen är viktigare, så länge stativet är tillräckligt stadigt för panoreringar med "broms". Där balanserar man också kameran så den inte nickar.

De dedikerade videostativen har ofta "half dome"- fäste vilket är en fördel på ojämnt underlag då man kan ställa in videohuvudet i våg för horisontella panoreringar.
Tack för svar.
Är det viktigt med det jag kallar stabiliseringsstag?
Klarar jag mig med ”vanliga” ben?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Tack för svar.
Är det viktigt med det jag kallar stabiliseringsstag?
Klarar jag mig med ”vanliga” ben?
Spreaders eller stag ökar stabiliseringen betydligt och minskar t.ex vibrationer från vinden. De är ju ingen nackdel att ha, särskilt om man kan ta bort dem när de inte behövs eller hindrar att benen fälls ut långt ( mot spagat)

Vid en konsert kanske höjden på stativet har prio ett framför andra egenskaper?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Håller med JO, videohuvudet är den viktigaste komponenten.
Är inte det mjukt o följsamt så blir det inte så bra. Ryckigt vill man inte ha det.
Desto längre du gör handtaget, desto mjukare kan du panorera o tilta.
 

PMD

Aktiv medlem
Kan jag lita på att t.ex. ett Manfrotto MK190X3-2W (som jag blev tipsad om) duger till mitt ändamål.
Se länk till Manfrotto-stativet: https://www.rajalaproshop.se/manfrotto-mk190x3-2w-videohuvud
Jag tycker att staiv ur Manfrottos 190-serie är lite för klena rätt allmänt. Gå gärna upp till 055-serien, eller motsvarande storlek från någon annan tillverkare. Jag har ett 055-stativ av kolfiber och det är ibland lite i klenaste laget, tycker jag, men jag har kanske lite tyngre utrustning än vad du har.

Stativtillverkarna brukar specificera vilken vikt stativet tål, men de uppgifterna ska man ta med en nypa salt. Att stativet tål en viss vikt betyder inte nödvändigtvis att det är stabilt och bra med den vikten på.

Jag sällar mig till dem som rekommenderar att du känner på stativ innan du köper. Ett bra stativ kan man ha livet ut, men bara om man är nog med att välja ett som passar en själv. Att behöva köpa ett stativ till när man upptäcker att det man har köpt inte var så bra blir dyrare än att köpa ett bra stativ från början. Snåla alltså inte på stativinköpet.
 
ANNONS