Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En videoguide om kablar, kontakter, mikrofoner och ljudinspelare

Produkter
(logga in för att koppla)

Viewmaster

Aktiv medlem
Jag tolkar din film och övrigt googlande så här. 2xXLR=balanserad stereo, 1xXLR balanserad mono, TRS=balanserad mono eller obalanserad stereo. Har jag förstått rätt?
Helt rätt. (Sen kan man förstås stöta på även obalanserad monosignal både på XLR och TRS men det är ovanligt och inget man normalt väntar sig.)
Kan det möjligtvis vara så att "gaff" också har varit slang för mikrofonbomen (som kan vara en lång pinne) och att "gafferboy" kanske är en benämning på mikrofonmannen som trots allt cirkulerar?
Det går förstås inte att utesluta, eller att en gaffer bistått med ljudhandräckning, men under de 30 år jag arbetat med inspelningsljud har jag inte upplevt det. :)
 

martley

Aktiv medlem
Kortfattat kan man väl förklara en balanserad kabel som att man sänder över samma signal i två kanaler samtidigt, fast den ena är i motfas, och i mottagaränden vänder man tillbaka den ena kanalen och summerar den med den andra och delar med 2. Det bygger på att man tänker sig att en störning påverkar båda kanalerna lika mycket och likadant och med den nämnda metoden tar dessa störningar ut varandra eftersom den adderas i ena kanalen och subtraheras i den andra.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Helt rätt. (Sen kan man förstås stöta på även obalanserad monosignal både på XLR och TRS men det är ovanligt och inget man normalt väntar sig.)
Intressant. Vilka prylar använder balanserad TRS-signal?
Jag har endast stött på obalanserad dual-mono från videomikrofoner med TRS-plugg och XLR till TRS-kablar för XLR-mikrofoner.
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Intressant. Vilka prylar använder balanserad TRS-signal?
Jag har endast stött på obalanserad dual-mono från videomikrofoner med TRS-plugg och XLR till TRS-kablar för XLR-mikrofoner.
Den absoluta majoriteten av all professionell ljudutrustning som har telejack/TRS använder balanserade signaler. In- och utgångar i mixers, recorders, förstärkare etc. Dock i stort sett uteslutande signaler med linjenivå; mikrofonsignaler kopplas som regel med XLR. Obalanserad dual mono på TRS förekommer i princip uteslutande i hörlursutgångar.
Alltså tvärt emot konsument-/prosumervärlden där obalanserade stereosignaler ju förekommer titt som tätt på (mini)TRS.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Den absoluta majoriteten av all professionell ljudutrustning som har telejack/TRS använder balanserade signaler. In- och utgångar i mixers, recorders, förstärkare etc. Dock i stort sett uteslutande signaler med linjenivå; mikrofonsignaler kopplas som regel med XLR. Obalanserad dual mono på TRS förekommer i princip uteslutande i hörlursutgångar.
Alltså tvärt emot konsument-/prosumervärlden där obalanserade stereosignaler ju förekommer titt som tätt på (mini)TRS.
Tack.
OK, nu trillar poletten ned.
 
ANNONS