Annons

Enbensstativ Manfrotto

Produkter
(logga in för att koppla)

matti hiltunen

Aktiv medlem
Jag har funderat på att skaffa enbensstativ.
Hur pass säkrare är detta än att knäppa på
fri hand. Och vilken max brännvidd kan man
klara av med god skärpa ? Tacksam för allehanda
tips !

Säkrare och säkrare...
Du eliminerar ju skakningar i två av tre led så bättre blir det ju om än lite mindre flexibelt.
Det blir ju å andra sida betydligt mer flexibelt än med trebensstativ, men inte lika stabilt.

Jag använder mer enbenaren än trebenaren till mitt telefotande. Det erbjuder en större frihet och flexibilitet. Om jag sitter i gömsle så föredrar jag tre ben. Alltså enbenaren ser jag som det rörliga stativet..

Jag använder 500mm och ev, en 1,4x converter i tillägg, vilket genererar i 700mm. Detta klarar jag vid normala förhållanden att fota skarpt med vid tider som 1/125. Med IS så klarar jag lätt 1/60 sek. Ofta klarar man längre tider. Utan enbenaren så behöver jag i alla fall 1/250 sek för att känna mig trygg även med IS.

Bilden nedan Är skarp men lite för långt fram på näbben,, 700mm och 1/12 sek. Rättså godkännt tycker jag.

Bilagor

• liiiten01.jpg
    liiiten01.jpg
    24 KB · Visningar: 247
Att ha ett som håller som vandringstav är inte heller att förakta. Finns många situationer där jag varit tacksam för mitt extra ben.
Har man en utrustning som t.ex Niklas combo så vill man defintivt inte ramla.
Använder mitt 679B även vid kustfiske när jag klampar runt bland hala stenar. En nackdel är att det inte flyter.

Och det rostar inte Tommy?
Kanske är en bra vadarstav för mitt vedkommande också då jag vadar en del..

Mvh Niclas,

Inte än iaf, men jag har iofs inte doppat det i saltvattnet så många gånger. Vi fiskar ju mest från båt. Är alltid noga med att skölja all utrustning efter kontakt med saltvatten i duschen när jag kommer hem.
Det har även blivit blött i skogsbäckar och myrar mm mm och då har jag inte sköljt det efteråt och ser inga tecken på rost.

Nej, det är ju som med de andra prylarna, att man sköljer de..

Jag har Manfrotto 680B och är stomrnöjd!
MVH Niclas,

Jag med, 679B passar perfekt bakpå min rygga och får ofta följa med även om 3 bensstativet är med.
Använder det nog väldigt lite som kamera stativ när jag tänker efter.

Det finns ju vandrarstavar där man kan skruva av korkknoppen för att så skruva på en lättare kamera..
Det hade varit perfekt när man är ute och reser lätt med liten kamera, som jag gärna gör..
En sådan superlätt stav är också en perfekt enbenare i städer där man kommer till en mörk gränd..
En mätsökarkamera vibrerar mindre än en systemkamera och jag menar att man rättså lätt kan fota runt 1/15 sek med en 50mm med kameran på en sådan stav..

Jag skulle vilja ha en sådan stav som är lätt/tunn och som tar liiite plats ihopfälld..

Vet ngn om ngn sådan ngn så vore jag glad!

MVH Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto