Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Enblend, Alpha Channel?

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Hejsan. Jag håller på att sätta ihop ett panorama och prövar att använda Enblend. Men den säger att bilderna behöver en Alpha Channel. Hur menar dem?
Det enda jag får upp när jag skapar en alpha channel i Photoshop är en vit ruta.

Har testat programmet nu fram å tillbaka en del, antigen så fattar ja inte alls hur man ska göra eller så är det så bökigt som ja tror det är.

Eftersom du har Photoshop CS så varför inte använda den inbyggda panorama funktionen i PS?

File / Automate / Imagemerge

Hur skapar du dina delbilder? Själv använder jag Panorama Tools och ber den ge mig en TIFF-fil med kanal/mask för transparens. Det är bara att specificera rätt utformat.

Jag har inte testat CS men Panorama Tools tillsammans med Enblend och Autopano samt någon av PTAssembler eller PTGui gör det så enkelt att göra panoramor att det nästan är oförskämt.

maxzomborszki skrev:
[...] och ber den ge mig en TIFF-fil med kanal/mask för transparens.
Förlåt, självklart ber jag den inte ge mig en TIFF-fil, för då skulle det inte vara någon vits med Enblend. Det jag syftar på är "Multiple TIFF" i PanoTools så klart :)

ANNONS
Götaplatsens Foto