Annons

Engelska bildtitlar [9 sammanfogade trådar]

Produkter
(logga in för att koppla)

OldSchool

Aktiv medlem
å ena sidan håller jag med om att det är löjligt att starta en tråd om hur fel det är med engelska bildtitlar, å andra sidan tycker jag det är löjligt att starta en tråd om att någon startat en tråd om hur hemskt det är att någon startat en tråd om att det är fel med engelska bildtitlar.....nu bidrog jag iofs till detta trams men det bjuder jag på...
 

Grönbeck

Aktiv medlem
Håller med Christel Eldrim fullt ut, får vi inte bry oss om vardagens små problem (stora eller små, verkliga eller inbillade, katastrofartade eller löjliga) utan bara uppröras av de STORA händelserna i världen: ja då kommer vi att säcka ihop av ansvaret!

Som sagt var, det är som att säga åt barnen att tänka på barnen i Afrika så fort de inte tycker om den mat som serveras dem...

Det är nästan lite irriterande när någon redan har skrivit exakt det man själv tänkte skriva innan man såg att man inte var först... Och det kan irritera mig trots att det pågår krig runtom i världen!
 

janc

Aktiv medlem
Den enklaste lösningen vore kanske att modifiera uppladdningen av bilder så fotografen slapp sätta en egen titel. Systemet får då sätta t.ex ett löpnummer alternativt användarid kombinerat med löpnummer eftersom det finns ett antal sammanhang där bilden refereras och det länkas till bilden.

Hur som helst blir då titeln en icke-fråga vad gäller bildkritiken.

Givetvis ska möjligheten att istället använda en egen titel finnas kvar.
 

ejeklint

Aktiv medlem
Jösses vilken sandlåda det här med titlar är. Självklart har man rätt att sätta vilken titel man vill på vilket språk man vill, och självklart har man rätt att reagera på titlar. För visst är det så att en titel kan komplettera bilden och fördjupa innehållet likaväl som den kan förringa och lägga ett löjes skimmer över bilden.

Fast kanske är det anspråket, mer än själva språket, som det handlar om. Ett för högt satt anspråk kantrar lätt över till pekoral, och det gäller ju även själva diskussionerna om titlarna. Surmagade inlägg som syftar till att alla medlemmar ska anpassa sig efter en persons vilja (åt endera hållet) håller ofta ren pekoralnivå.

Min stilla förhoppning är att det ändå är en ringa del av alla medlemmar som slösar sin energi på jag-vet-bäst-debatter och att majoriteten istället bidrar med konstruktiv kritik som hjälper oss alla att skapa bättre bilder som berör så många som möjligt. Men det vore ju också tråkigt om all debatt upphörde så därför är det väl bra att några ändå tar rollen som surpuppor och besserwissrar. :)

Godmorgon förresten alla härliga FS-medlemmar! En ny dag gryr och med den kommer många nya bilder inströmmande. Titta på dem, berörs, ge respons till fotograferna! Vi älskar alla att bli hörda. ;-)
 

hansen2

Aktiv medlem
Re: Varför gnälla på t.ex engelska titlar?

Graal skrev:
Vad är det som gör att vissa människor måste anmärka t.ex på att en titel är på engelska? Vad är det som gör att människor vill visa sig så pass intoleranta och småsinta att inte ens en bildtitel får vara i fred för deras, som jag ser det, totalt ointressanta funderingar och bekymmer? Vi har nyligen haft Zunamin som dödade över en kvarts miljon människor. Själv sitter jag mitt i ett katastrofområde ...KLIPP
Om du var konsekvent med det här hade "titelgnället" passerat dig spårlöst förbi och du hade ägnat tid och kraft åt viktigare saker, som du säger att andra inte gör.

Om andra har åsikter om mina bildtitlar vill jag veta det och gärna diskutera saken. Titlar är viktigt men själv ägnar jag inte särskilt mycket tid till att namnge mina bilder och jag skulle vilja bli bättre på den punkten. Att diskutera just titlar är en väg att gå.

/Johan
 

KalZoom

Aktiv medlem
Oj!
Jag visste inte att mitt lilla småsura inlägg om bildtitlar skulle röra upp så mycket känslor. Nästa gång ska jag inte inte skriva ett inlägg mitt i natten, då kanske det blir en bättre ton i det. Egentligen bryr jag mig inte så hårt om titlarna är på engelska eller inte, det jag egentligen undrade över var varför man gjorde det, och det fick jag svar på. Att jag sedan skrev inlägget väldigt sent vilket fick det att kanske låta alldeles för otrevligt var kanske onödigt.

Men jag måste säga att det är ganska konstigt att man komma dragande med tsunamin och stormen och annat i sammanhanget. Försöker du få mig att känna dåligt samvete eller? I sådana fall är det ganska osmakligt. Jag tycker att det med titlar är ganska oviktigt, men hur mycket på fotosidan är inte egentligen ganska oviktigt?



Vad har jantelagen med det här att göra? Hur kan man tillämpa den på det här?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
silversaga skrev:
Ja, tyvärr.
Jag håller med dig.
Det är ett uttryck jag stör mig massor på, "typiskt svenskt"
Ni anar inte hur mycket tjafs jag hört bland mina vänner i både USA och Tyskland...! Så nej, jag tycker inte det är typiskt svenskt.
Är det typiskt svenskt att klaga på de som klagar;-)


Estethia skrev:
men bara för att katastrofer sker (och katastrofer sker ju faktiskt dagligen, jorden runt) så måste det ju inte betyda att man inte kan få bry sig om småsaker just därav.
det är ju som att säga att man aldrig nånsin får bry sig om småsaker.

eller så är det som att säga att när det stormar i sverige och när svenskar dör i tsunamis... DÅ får man inte längre írritera sig över småsaker (ta mig rätt här, har glimten i ögat men är oxå allvarlig). ;o)
Håller med, låt folk klaga och gnälla bäst de vill. Det är ett sundhetstecken att vi kan klaga på småsaker, då har vi ju ett samhälle som funkar ganska bra i övrigt:)
 

Graal

Avslutat medlemskap
Re: Re: Varför gnälla på t.ex engelska titlar?

hansen2 skrev:
Om du var konsekvent med det här hade "titelgnället" passerat dig spårlöst förbi och du hade ägnat tid och kraft åt viktigare saker, som du säger att andra inte gör.
Jag tycker denna, som jag tillspetsat kallar intolerans, är en betydligt viktigare fråga att dsikutera än t.ex vilket språk en titel är på. Speciellt med tanke på att vi idag uppmärksammar minnet av Auschwitz befrielse. Där fick man uppleva den yttersta innebörden av just intolerans. Vad blir nästa sak efter bildtitlarnas språk som vi ska ifrågasätta? Kanske bildernas format? Kanske vi endast ska sträva efter 4:3 eller något sådant?
 

Diltehani

Ny medlem
Varför så mycket engelska?

Har varit med här på FS i några månade och konstaterar att en väldigt stor del av dom uppladdade bilderna har titlar på engelska... Man kan visst använda andra språk men varför duger inte svenskan? Själv har jag använt mej av främmande språk, tyska, italienska, engelska och t.o.m. hindi när detta av nån anledning varit passande men dom allra flesta har jag på svenska. Kanske reagerar jag starkare mot detta eftersom jag inte är bosatt i Sverige sen lång tid tillbaka. Någon annan som tänkt på det här och som också tycker att fantasin räcker till även på det egna språket?
 

Gatufoten

Aktiv medlem
Vi är nog den okända extra staten ´till USA och självkänslan är kanske inte den bästa.

Jag citerar: - Du ska alltid använda svenska ord när du talar svenska, sade frun.
- Ok, sade maken

;--)
 

Arleklint

Aktiv medlem
Det är lätt att komma på engelska namn på vissa typer av bilder...

Jag har dock insett att det oftast finns en svensk titel som funkar lika bra.

Jag vill vara en svensk fotograf, så jag använder svenska titlar.

PS:
Med undantag av en akvariefisks latinska namn som inte finns på svenska ;)
 
ANNONS