Annons

Enkel simulering av filter för svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Vill gärna kunna se effekten av olika filter för svartvitt foto och tänkte ifall man kan göra en enkel simulering i PS?

Jag testade såhär:
---------------------

Utgå från en färgbild.

Lägg till ett lager med önskad filterfärg och ställ "opacity" på ca 50%.

Skapa ett justeringslager med "Channel mixer". Där man ställer 33% på alla tre kanalerna.

Skapa ett andra justeringslager för "brightness/contrast" där ljushet och kontrast grovinställs så det ser bra ut. Det här motsvarar väl den kompensation som kameran annars får göra pga filterfaktorn.

----------------------

Gör jag rätt? Tycker inte jag kunde påvisa tillräckligt övertygande skillnader. Har jag fel inställningar i kanalblandaren kanske?

Du kan simulera filter direkt i channel mixer, du behöver inte göra nå lager med en viss färg.

/Henri

Det är nog enklast att bara använda channel mixer.
För att simulera ett grönfilter tar du tex och ställer in rött och blått på 20% och grönt på 60%. Självklart kan man ju variera lite beroende på hur stark effekt man vill ha.
Ja, och så får man ju bocka i "monochrome" åxå förstås. :)

Ett annat sätt är att lägga två justeringslager.
Det första Photofilter och det andra Hue/Saturation.
I det andra drar du mättnad till 0 och sen så i det första sätter du fyllnad till 100% och så ändrar du färg på filtret.

Fred Mirandra har färdiga macron för detta som han säljer på sin sida. B&W Pro heter det. Kolla på FredMiranda.com

ANNONS
Götaplatsens Foto