Tyvärr tror jag inte det.
När det gäller mickar så verkar man få vad man betalar för.
Det finns en herre på FS som kallar sig Lobbamobba, Mattias Burling, han delar med sig av sin kunskap för att kunna få bättre ljud. Dels i form av testvideos o dels i form av hjälp i forumsvar.
I en video demonstrerar han hur viktigt det är att få micken nära det som skall spelas in o då kan en/två billiga myggor slå allt för tex en intervju. Men det beror på att de i princip placeras vid munnen, inte för att de är bra mikrofoner.
Jag har en zoom H4n som jag använder när barnen uppträder i musikskolans regi.
Filmar med 2 digitalkameror o klipper sedan mellan dem.
Tyvärr har jag inga separata mickar.
Mattias påstår också att OM jag köper mig mickar så måste JAG välja RÄTT för den zoom jag har. Det har att göra med att förförstärkarna inte är så jättebra i zoomen.
Sony har ngt liknande zoomen, den skall vara bättre användargränsnitt men ungefär detsamma ljud som zoomen.
Jag har en Rödemick sen i höstas men har inte packat upp den ur förpackningen ännu.
Skulle behöva byta ut D3100an innan den används, D3100 saknar tyvärr ljudingång. O ljudet i den är askrämligt.
För redigering använder jag PP.
När det sedan gäller att synka dessa 3 ljudfiler så änvänder jag mig av PluralEyes. En plugin som jag upplever strular en del för att det är lite svårt att begripa hur man skall få tag i resultatet den ger ifrån sig. Men det fungerar normalt sett smidigt att synka.
Däremot den konserten jag håller på med just nu så var jag tvungen att synka manuellt, för hand. Det funkar det med, fick ett hack som jag inte lyckats rätta till men annars gick det bra.