Annons

EOS 1D mark4 vs 5D mark3

Produkter
(logga in för att koppla)

Granetoft

Aktiv medlem
Har idag en 5D mark3, men tänkte ev. skaffa en 1D mark4 som extrakamera då jag skall till Finland o plåta björn i Juli.

Fotografering kommer ju "förmodligen" mest att ske i skymningsljus så typ ISO runt 3000, hur mycket skiljer det i bildkvallite (skärpa , brus osv ) på dessa kameror vid dessa ljusförhållandena.

Så ni som har båda eller haft svara gärna,

Vill ju så att säga inte ha "sämre" bilder än 5D:n

Optik som kommer att användas är 300/2,8 is ver1 samt 70-200/2,8 is ver2

/M

Jag har haft 1D Mark IV och jag har svårt att se vad den ska ge för fördelar utöver fler bilder per sekund.

5D Mark III har en mer precis autofokus. 1D Mark IV har bra af-precision i solljus, men när ljuset sjunker så sker en klar försämring.

Jag skulle istället rekommendera 7D Mark II om du vill ha en snabb kamera. Den mindre sensorn fångar mindre ljus (= mer brus). Men det kompenseras av att du kan skippa använda telekonverter. Då går det på ett ut.

Jag har haft 1D Mark IV och jag har svårt att se vad den ska ge för fördelar utöver fler bilder per sekund.

5D Mark III har en mer precis autofokus. 1D Mark IV har bra af-precision i solljus, men när ljuset sjunker så sker en klar försämring.

Jag skulle istället rekommendera 7D Mark II om du vill ha en snabb kamera. Den mindre sensorn fångar mindre ljus (= mer brus). Men det kompenseras av att du kan skippa använda telekonverter. Då går det på ett ut.

Tack
mao, det "billigaste komplement" till en 5D 3:a är just en 5D3 o inget annat om man inte vill göra för stort avkall på skärpa o brus vid DESSA ljus o ISO förhållandena

/M

1DX har samma AF-sensor som 5D Mark III. Men den är knappast billigare än 5D Mark III, förstås, även om priserna sjunkit och fler begagnade finns att få nu, när 1DX Mark II presenterats.

1DX har samma AF-sensor som 5D Mark III. Men den är knappast billigare än 5D Mark III, förstås, även om priserna sjunkit och fler begagnade finns att få nu, när 1DX Mark II presenterats.

Fast är det inte så att 1DX och 5D3 delvis har samma AF system? De gånger jag plåtade med 1DX så minns jag att den var något säkrare/mer konsekvent än mina 5D3:eek:r. Har för mig att 1DX har en dedikerad processor för just autofokusen. Det saknas på 5D3.

Båda är förstås riktigt bra oavsett.

ANNONS
Götaplatsens Foto