Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 1Ds mot 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Vad gäller 1Ds så tror jag att den...:
-Känns bättre generellt i handen.
-Bättre AF.
-Tyngre (= + & -).
Jag tror att 1Ds står sig väl men visst är 5D en friskare kamera för de flesta.. Med friskare så menar jag att man får för ngr tusen till en Ny kamera 100% upp to date och med fulla garantier..

Jag värderar känsla högt och AF men hade nog valt 5D med grepp om jag hade att välja idag.

Jag är själv väldigt nyfiken på hur stor diff det är i AF,hastighet mellan 1D,husen och 5D??
Samt så är JAg nyfiken på hur sökaren upplevs, lika ljus eller är 1Ds "klarare"??



MVH Niclas,
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Juno skrev:
Ja det de båda kostar ju ungefär lika nu oxo, så det är väldigt intressant. ^^

Ja, precis!

Hastigheten är väl aningens snabbare i 5D, eller tar jag fel nu? Det kan ju vara en detalj...

Själv så har jag behov att 5+/fps så speciellt 1Ds är väl lite efter där..

Mvh Niclas,
 

niklasl

Aktiv medlem
Nja, de kostar väl inte lika? 1Ds har ju dragit sig ner mot tjugotusen medan 5D ligger närmare trettio, ännu mer med vertikalgreppet.

5D har direktutskriftsknapp, oumbärligt för den otålige! ;-)
 

AlfaGTV

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
..
Jag är själv väldigt nyfiken på hur stor diff det är i AF,hastighet mellan 1D,husen och 5D??
Samt så är JAg nyfiken på hur sökaren upplevs, lika ljus eller är 1Ds "klarare"??



MVH Niclas,
Jag har en 1D och 5D och jag upplever sökarna som likvärdiga, något större dock på 5:an.
AF känns även den likvärdig, både i att låsa och följa. Dock har jag inte provat den ursprungliga 1Ds...
Med batterigreppet och två batterier känns hanteringen ganska likvärdig, dock är vertikalgreppet något mindre angenämt att hålla i på 5:an.

Att bildkvaliteten är bättre på 5:an tvivlar jag inte alls på..
(Ca fyra gånger så stor bildyta jämfört med min 1D :)
MVH /Micke
 

Juno

Ny medlem
Tror nog att 5D är snabbare i det mesta (förutom autofocus). Speciellt efter vet ja inte då båda dra väl iväg 3bps.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Ja, 3fps är väl inte så värst illa men för mig lite lite..

Sökaren är viktig och jag blev glad när jag läser att den är minst lika bra som på 1Ds..

AF,en är mycket viktig för mig.. låter finfint att den inte är märkbart sämre i 5D..

Mvh Niclas,
 

Christoffer Glans

Aktiv medlem
FF och stor sökare räcker gott och väl tycker jag. 20D:s sökare är ju ett skämt...
Men jag trodde 5D skulle vara snabbre... 3fps?
20D gör 5fps :p
 

AlfaGTV

Aktiv medlem
Visst hade det varit trevligt med 5fps även i 5:an, men de "måste" differentiera den från 1DsMkII på något vis också.
Sen må man ju ha i åtanke att det är ganska så mycket mera data som bearbetas.
5D - 3fps * 36,4Mb
bild (i 8bitars format, innan komprimering) ~ 110Mb/sekund
20D - 5fps * 23,4Mb ~ 115Mb/Sekund

De processar ju ungefär samma datamängd per sekund men 5D har en större spegel och slutare att hantera.

(1Ds MkII - 4fps * 47,5Mb ~ 190Mb/sek)

Så det är rätt logiskt.. Om än inte önskvärt..
MVH /Micke
 

Damocles

Aktiv medlem
1D mk2 och 1Ds mk2 har dubbla DIGIC II-processorer i kamerorna, 5D och 20D har bara en. Därav en stor del i skillnaden i mängden data som kan hanteras. Dessutom sköts autofokus och en del andra funktioner också av samma processorer.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Ahaa, jaja det är ju långt ifrån konstigt att de dyrare är mer påkostade... Inte för att jag trodde ngt annat men visst presterar 5D fantastiskt bra för att vara mindre än halva priset upp till en 1DsMII..

Mvh Niclas,
 

Lottis

Aktiv medlem
Väderskydd

Hur stort är problemet att 5D (och 20D) inte är väderskyddade, i praktiken? Är det någon som kan dela med sig av erfarenheter från olika situationer där det har varit ett problem eller hårda förhållanden där kamerorna klarade sig utmärkt?
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Re: Väderskydd

Lottis skrev:
Hur stort är problemet att 5D (och 20D) inte är väderskyddade, i praktiken? Är det någon som kan dela med sig av erfarenheter från olika situationer där det har varit ett problem eller hårda förhållanden där kamerorna klarade sig utmärkt?

Det är ju uppenbart inte lika säkra under mer extrema förhållanden.

Jag använder oavsett inte ngn kamera i direkt blottad för regn, ser inte att alls behöver utsätta de för det. Jag betraktar ingen kamera utan för ett undervattensskal som säker i regn.

Det är också farligt att generalisera och säga att ditt är ok och datt är inte ok.. all fukt kan skada elektroniken. Är man hyperorolig och arbetar blottat för väder och vind många många gånger så är nog en 1D att föredra.

Personligen så hade (täthetsmässigt) klarat mig med vilket hus som helst (fotar endast ute och ofta i skitfriskt väder!!). Men jag skulle ändå hellre välja 1Ds pga andra anledningar, anledningar som känsla, vikt etc.. De extra pengarna är väl det som skulle bromsa mig från nya 1Ds..
Jag känner ett allt större behov för två hus och då är nog två 1Ds att glömma och 5D ett verkligt fint alternativ.



Mvh Niclas,
 

geronimo13

Aktiv medlem
Juno skrev:
Ja hur står sig 1Ds mot 5d, förutom att 1Ds brusar mer och är väderskyddad?
Känsla, fuktioner, af hade jag valt 1ds.

Snabbhet bildkvalite och brusprestanda hade jag valt 5d.

Jag älskar 1d huset, men hadej ag fått välja hade jag valt den snabbare och nyare 5d i alla lägen. Pga att brusnivån och hastigheten är bland det viktigaste för mig.
 

Sony5

Aktiv medlem
Re: Re: EOS 1Ds mot 5D

geronimo13 skrev:
hadej ag fått välja hade jag valt den snabbare och nyare 5d i alla lägen. Pga att brusnivån och hastigheten är bland det viktigaste för mig.
Har 1Ds problem med brus? Det trodde jag inte!
Eller du manar säkert att utvecklingen gått vidare, men vad ansåg man om bruset i 1Ds när den var ny?
 

Sony5

Aktiv medlem
niklasl skrev:
Nja, de kostar väl inte lika? 1Ds har ju dragit sig ner mot tjugotusen medan 5D ligger närmare trettio, ännu mer med vertikalgreppet.
Var kan man köpa en 1Ds för ≈20.000?
Jag förutsätter att den är beg. då...
 

AlfaGTV

Aktiv medlem
Re: Väderskydd

Lottis skrev:
Är det någon som kan dela med sig av erfarenheter från olika situationer där det har varit ett problem eller hårda förhållanden där kamerorna klarade sig utmärkt?
Jag har aldrig lyckats förstöra någon kameran pga att den utsatts för väder o vind, oavsett om det varit ett "tätat" proffshus eller ett vanligt konsumenthus.

Förra veckan var jag ute med 5D'n i snöblandat regn och plåtade. Hade faktiskt en liten snödriva på lcddisplayen när jag var klar :)
Efter att ha torkat av det värsta och framför allt lagt kameran i en plastpåse (så att det inte skall kondensera) så plockade jag upp den efter ett par timmar. Så har jag gjort i regn och snö även med min gamla 10D och har aldrig sett något som skulle tyda på att den tog stryk.
Naturligtvis utsätter jag EOS 1D'n för minst lika taskigt väder och det känns bättre med den i handen än med 5:an.
Det enda jag brukar försöka tänka på är att hålla blixtskon ganska torr.


MVH /Micke
 

thejejk

Aktiv medlem
Re: Re: Väderskydd

AlfaGTV skrev:
Efter att ha torkat av det värsta och framför allt lagt kameran i en plastpåse (så att det inte skall kondensera) så plockade jag upp den efter ett par timmar.
Oj - den var ny! För mig i alla fall - spännande. Lite OT, och jag har verkligen ingen koll, men är det inte risk att vattnet istället går över i gasform inne i plastpåsen och verkligen kommer åt där vätskan kan göra skada?
/Jacob
 

geronimo13

Aktiv medlem
AlfaGTV skrev:
Visst hade det varit trevligt med 5fps även i 5:an, men de "måste" differentiera den från 1DsMkII på något vis också.
Sen må man ju ha i åtanke att det är ganska så mycket mera data som bearbetas.
5D - 3fps * 36,4Mb
bild (i 8bitars format, innan komprimering) ~ 110Mb/sekund
20D - 5fps * 23,4Mb ~ 115Mb/Sekund

De processar ju ungefär samma datamängd per sekund men 5D har en större spegel och slutare att hantera.

(1Ds MkII - 4fps * 47,5Mb ~ 190Mb/sek)

Så det är rätt logiskt.. Om än inte önskvärt..
MVH /Micke

Jag vågar påstå att 1ds tar 3bilder/s. Vilket 5d inte gör. Därför att 1ds har mkt snabbare respons. Samt att vi kontinuerlig af så kommer inte 5d upp i 3bps pga slöare af. 20d kommer aldrig upp i 5bps vid kontinuerlig af tyvärr. Så siffrorna är lite missvisande i praktiken.

Jag upplever min 1dmk2 inställd på 3bps med kontinuerlig tar mer bilder/s än min 20d inställd på 5bps.

5d har för övrigt sämre respons än 20d.

Respons = tiden det tar ifrån att avtryckaren är nertryckt tills bilden tas.
 
ANNONS