Annons

EOS 20D, preview på dpreview.

Produkter
(logga in för att koppla)
Skoja inte! har haft beslutsångest hela tiden!!
Men nu är den beställt, så då slipper jag fundera mer på det ;-)

Har läst igenom varje textrad i alla förhandsrecentionerana..och kom efter många om och men fram till att förbättringarna var så pass stora att det var motiverat.

Senast ändrad:
sagan skrev:
...kom efter många om och men fram till att förbättringarna var så pass stora att det var motiverat.

För mig är skillnaderna så stora att Eos 10D aldrig var aktuell. 20D största fördel är den ökade snabbheten - precis det som är viktigast för mig.

Men 6 RAW i buffert är lite jobbigt. Nåja den tar väl inte 35-45 sekunder att skriva ner bufferten på kortet som föregångarna gör. Antar att den skriver under fotograferingen till skillnad mot tidigare.

E-TTL I Iär också en viktig funktion.

6,3 MP hade dock räckt långt. Ännu lägre brus på ISO 1600 och 3200 hade varit nice.

Samma här... Men jag har lite lättare eftersom jag ska gå från en 300D.

Sedan är det kul att se vad vissa personer hakar upp sig på. Jag såg en på dpreview som tyckte att det var katastrof att man hade kombinerat påslagningen med aktiveringen av "command dial" på baksidan. Han tyckte att det var en stor risk att man skulle råka slå av kameran av misstag...

Jag har ju ingen 10D så jag vet inte varför man vill deaktivera "command dial" eftersom det är en av de saker som jag saknar mest på 300D. Och jag vet definitivt inte varför man vill göra det under en fotografering, men det kanske finns något vettigt skäl...

Hur som helst, nu kommer jag äntligen slippa läsa dina inlägg där du tycker att din kamera är bättre än min:)

--jalle

sagan skrev:
Skoja inte! har haft beslutsångest hela tiden!!
Men nu är den beställt, så då slipper jag fundera mer på det ;-)

Har läst igenom varje textrad i alla förhandsrecentionerana..och kom efter många om och men fram till att förbättringarna var så pass stora att det var motiverat.

JalleS skrev:
Jag har ju ingen 10D så jag vet inte varför man vill deaktivera "command dial" eftersom det är en av de saker som jag saknar mest på 300D. Och jag vet definitivt inte varför man vill göra det under en fotografering, men det kanske finns något vettigt skäl...
Det är för att det är ganska lätt att komma åt den av misstag om den är aktiverad...jag har den ofta i låst läge.

JalleS skrev:
Hur som helst, nu kommer jag äntligen slippa läsa dina inlägg där du tycker att din kamera är bättre än min:)
Se..en annan fördel med 20D :))

sagan skrev:
Du tror inte det stämmer som Steve skriver då?

"the EOS 20D digital SLR delivers superb low light performance and exceptionally low noise, even at high ISOs. In fact, images taken at ISO 1600 are approximately equal in noise to those taken with the EOS 10D model at ISO 400."

http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/20d.html

Den sidan har jag missat. Om det stämmer så är det ju super. ISO 1600 är ju inte direkt dåligt på 10D.

Enligt luminous-landscape.com är ju värdena likartade för brusnivån.

På måndag lär vi få mer visshet, då släpps testbilderna. Karaktären på kornet kan man ju inte veta nått om förrän man sett det.

och på www.robgalbraith.com:
"Canon is promising that, because of the newly-developed noise processing and other sensor design changes that 20D noise levels at ISO 1600 will roughly match the 10D at ISO 400"

Hyffsad skrivhastighet med rätt kort, 5 MB/s.
Se tabellen längst ner här.

Var får man tag på "Sandisk Extreme"-kort? Hittar bara "Ultra II"...

müsli skrev:
Vad är slutarens livslängd på 20D?

Mark II ligger väl på 200000, eller?

Slutaren i 20D är ny och jag har inte sett någon officell uppgift. Men 10D ska ju klara 60 000, så nått sånt kanske.

Helt klart en fråga för Chuck Westfall.

Om 20D på ISO 1600 har samma brusnivå som 10D på ISO 400 så är det väl en mindre sensation, eller?

10D har ju fortfarande låg brusnivå jämfört med senare konkurrerande modeller.

När hände det senast i analoga världen att en ny generation film blev två steg känsligare med samma kornighet, och dessutom fick högre upplösning?

Banding på en av Canons exempelbilder?

Jag laddade hem en av Canons exempelbilder från 20D: http://www.canon.co.jp/Imaging/eos20d/html/eos20d_sample_2e.html. Som man kan se är den tagen vid ISO 100 med slutartid på 1.5 s. Jag plockade in bilden i Photoshop och kollade RGB-kanalerna var för sig för att kolla hur bruset såg ut, då upptäckte jag till min fasa att R- och B-kanalerna var fulla med ränder. Dessa ränder kallas banding, och förekom på bla 1D vid höga ISO-tal om jag minns rätt. Dessa ränder är inte så synliga när man kollar på alla kanaler samtidigt, men de finns i bilden om man kollar noga. Jag kopierade ut R-, G- och B-kanalen och la upp som en bild (bilden är förminskad 25%) så att ni själva kan se: http://transylvania.upcore.net/banding.jpg. Vad tror ni om detta? Har själv aldrig sett det på min 10D...

froderberg skrev:
Slutaren i 20D är ny och jag har inte sett någon officell uppgift. Men 10D ska ju klara 60 000, så nått sånt kanske.

Helt klart en fråga för Chuck Westfall.

Och sen då?

Den bir ju en kostnad på 25 öre per exponering om man delar hela kamerahusets pris med 60 000. Är det en dyr reparation när slutaren lägger av?

Faktum är att det är ganska enkelt att knäppa 500 bilder på en kväll, om det är något speciellt som händer. (T.ex. när jag var i Grekland när grekland vann EM-guld i fotboll). Helt plötsligt är ju inte 60 000 exponeringar så mycket.

/Jens

ANNONS
Götaplatsens Foto