Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 3 autofocus

Produkter
(logga in för att koppla)

Slanggorf

Aktiv medlem
Ny här. Antar att frågan har varit uppe förut?

Kan nån som har EOS 3'a förklara huruvida ögonstyrda autofokusen fungerar bra eller inte. Lirar det 100%?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
individuellt

Det verkar vara väldigt individuellt hur bra det funkar. Eftersom man kalibrerar efter det egna ögat så är det lite olika. På mig funkar det ganska bra, men inte helt 100-ibland fokuserar kameran en liten bit ifrån där jag tittar. Fast jag har å andra sidan inte några perfekta ögon. Använder dock funktionen ganska ofta då jag tycker det funkar ganska bra. Funkar vid bl 5,6 och större. Funkar även hyfsat vid bländare 8 (300/4,0 + 2x konv) då jag tejpar de tre yttersta kontakterna på konvertern (behöver ej göras på piratkonvertrar då inte det verkliga bländarvärdet överförs till kameran med dessa konvertrar) Check http://www.fredmiranda.com/TipsPage/index.html
 
Senast ändrad:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är tyvärr en del problem för glasögonbärare, Jag hade inga problem med Eos 5:an, men Eos 3:an är mer känslig och funkar inte för mig.

Jag väljer alltid autofokusfält manuellt (har begränsat till 11 st). Tycker att detta funkar bäst för mig och är tillräckligt snabbt.

För dem som ögonstyrningen fungerar är det säkert super.

Systemet tar ett bra tag att kalibrera för det är additivt. Man kan hela tiden lära systemet mer om hur ögonen ser ut i olika ljusfårhållande. Jag har för mig att Canon rekommenderar att man kalibrerar minst 8 gånger (4 vertikalt och 4 horisontalt).

Totalt sett är Canon Eos 3 en mycket bra kamera oavsett om ögonstyrningen fungerar eller inte.
 

brutusostling

Aktiv medlem
Ögonstyrningen fungerar bra under vissa ljusförhållanden, under andra mindre bra. En fråga också om hur manhåller kameran i förhållande till ögat. Ibland var den kanon -- nu har jag dock kört EOS1V sedan den kom, och har nästan glömt ögonstyrningen. Men jag tycker det är litet synd att den inte finns på 1V. Det manuella valet av fokuseringspunkt är inte så bra på vare sig 3 eller1V -- även om du har en snabbknapp för en förutbestämd fokuspunkt på 1v -- så att ögonstyrningen finns är ingen nackdel.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har också en Eos 1v och tycker att det går hur bra som helst att välj fokuspunkt manuellt. Anledningen till att Canon inte tog med ögonstyrningn på Eos 1v är att de hr en princip när det gäller 1:eek:rna att tekniken på dem ska fungera till 100 procent annars plockar de inte in den.
 

Slanggorf

Aktiv medlem
Tack för svaren.
Har en F100. Är inte 100% vän med autofokusen på den. När man kör "Dynamic AF med Prioritet för närmaste motivdel" så ser man ju inte vilken autofokuspunkt kameran väljer. Kan vara svårt med ljussvaga motiv. Funderar därför på om Canon har bättre lösning.

Jag utgår från att på EOS 3 så tänds autofokuspunkten upp vare sig man har ögonstyrning inkopplad eller inte?

Hur är det på EOS 1V t.ex? Tänds AF-punkten upp i alla AF-automatiklägen?
 
Senast ändrad:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Eos 1v kan man styra på alla påtänkliga sätt. Den kan blinka, lysa konstant, lysa svagt eller inte lysa alls.
 
ANNONS