Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 3: ej centrerade fokuspunkter!?

Produkter
(logga in för att koppla)

matti

Aktiv medlem
Hej

Köpte nyligen ett EOS 3-hus begagnat privat och är lite vetgirig om evt problem. Huset var i mycket fint skick men fokuspunkterna "som helhet" är inte riktigt centrerade på mattskivan. Har för mig att jag hört om detta förut och att det inte skulle innebära något problem fokuseringsmässigt. Det är ju lite störande för ögat dock! Är/var detta ett vanligt problem på EOS 3:eek:rna?

Hur är det? Behöver det åtgärdas? Vilken verkstad kan då rekommenderas för snabb och bra service?

Hur är det med den berömda underexponerings-buggen? Underexponerade kamerorna konsekvent eller var det bara vissa "motivtyper"? Hur mycket rörde det sig om, något steg eller?

Frågvisa hälsningar / Matti

Aldrig hört om det förr, men en liten gissning:
Har du kollat att mattskivan sitter som den ska?

Det är inte så konstigt. Fokuspunkterna speglas in och eftersom mattskivorna är lösa så finns det en liten feltolerans. Det ska som sagt inte påverka skrärpan.

De kan prata med Hans Wahlström på Canon Svenska AB som är tekniskt ansvarig om du vill ha lite mer.

Jag har en mattskiva med rutnät på min ena Eos 1v och då ser man att mittpunkten inte hamnar exakt i mitten av mittkorset.

Tack för svaren!

Jag tog helt enkelt och knäppte loss mattskivan och monterade dit den igen..........då blev centreringen mycket bättre! Det verkar som det lilla, lilla spel som finns för mattskivan räcker för att fokuspunkterna skall kunna hamna lite ocentrerat. Jag inser dock att detta inte är ett praktiskt problem, bara "estetiskt". Det mänskliga ögat är ju också extremt känsligt att hitta avvikelser i centrerade punkter......det är därför dioptern är ett så bra riktmedel vid skytte ;-)

Var det för övrigt någon som visste något om underexponeringsbuggen? Har hört att det ffa var tidiga modeller som var drabbade. Mitt hus har tillverkningsnr ON 0914 (14:e sep -99 ???), är det uppgraderat från fabrik då? Är det så att man skall ha tillagda CF 18 & 19 om man har nya mjukvaran (jag har bara de vanliga 17 CF)??

mvh / Matti

Senast ändrad:
CF 18 får man väl inte, bara CF 19- Hur som helst så hade min ena Eos 3:a CF 19, men inte CF 18. Konstigt nog försvann CF 19 efter att jag tryckt på clear-knappen.

kalibrera alltid mätaren!

Mina Canonhus exponerar enligt följande (Alltid)
EOS 3: -2/3
EOS 100: -2/3
EOS 650: +1/3

Hos mina Nikonhus beror det på vilket objektiv jag använder. (Alltifrån +1 till -1/3)

Jag justerar med att ställa ISO så att det passar beroende på vilket hus jag använder.

Kalibrera mot gråkort eller mot annan jämnfärgad yta och jämför med mätare som du känner till.

Både mina tidigare 3:eek:r och båda mina 1v exponerar som de ska. Men mina alla tre Eos 5:eek:r har underexponerat negativ film

Min Eos3 exponerar likadant som min brors Eos300 vid tester med gråkort, och bilderna blir rätt, så den funkar som den ska. Skickade iaf ett mail till Canon och frågade om under vilken period som nya Eos3 hade problem med exponeringen, och fick följande svar:

Tack för din förfrågan beträffande din Canon produkt.

Vi har inga uppgifter kring detta. Enskilda EOS som kan ha problem med exponering bör kontrolleras hos auktoriserad Canon serviceverkstad eller genom din återförsäljare. Närmaste verkstad kan hittas på Internet adressen: www.canon.se/canon/webconfig.nsf/main?OpenNavigator&sel=3

Vi hoppas att denna information är till hjälp. Om du emellertid skulle behöva ytterligare teknisk assistans, vänligen kontakta oss och återge er referensnummer.

...
Upplever det som standardiserat skitsnack med särskrivningar.

Eos 3 i tidigare programversioner felexponerade med vissa ljussvagare objektiv.

Oftast beror generell felexponering på hur kombinationen av framkallning, filmtyp och hur programmet tar hänsyn till värdena från mätzonerna.

I det senare fallet så ger en exponering av ett gråkort rätt exponering, men om man fotograferar ett mer komplext motiv så kan kameran prioritera konstigt.

Eos 3 tar för stor hänsyn till vald fokuspunkt vilket kan ge fel exponering. Detta ändrades till Eos 1v.
Ett exempel är när man fotograferar folk med upplättnadsblixt. Natutligtvis ställer man skärpan på personen. Är du personen i skugga så blir bakgrunden överexponerad - trots att man använder blixt som upplättnad. Givetvis borde kameran förstå att eftersom blixten är på behöver inte skuggsidan exponeras upp utan bara lysas upp.

Prata med Hans Wahlström på Canon som är tekniskt ansvarig. Då får du inget standardiserat skitsnack.

vidhåller att kalibrera

Köpte min 3:a år 2003 och den underexponerar. Detta är inget problem då jag vet om det och aldrig använder exp-automatik, fokuslänkad mätning eller flerpunktsmätning. Lita inte på det tillverkarna säger. Av de 6 kamerahus jag äger idag är det bara 1 som exponerar precist. (Har kanske otur)

Re: vidhåller att kalibrera

Tonyeagle skrev:
Köpte min 3:a år 2003 och den underexponerar. Detta är inget problem då jag vet om det och aldrig använder exp-automatik, fokuslänkad mätning eller flerpunktsmätning. Lita inte på det tillverkarna säger. Av de 6 kamerahus jag äger idag är det bara 1 som exponerar precist. (Har kanske otur)

Hur kan jag kontrollera med min EOS 30 om den över- eller underexponerar? Och hur kalibrerar man? Kan exponeringen justeras hos Canon? (Kostnad?)

Detta är delvis en subjektiv bedömning beroende på hur man framkallar sina filmer och hur man vill ha sina filmer exponerade.

En verksatad kan givetvis kalibrera mätaren efter vad som är standardiserat. Med en lös exponeringsmätare kan du göra en första kontroll. Moderna lösa ljusmätare av normal eller hög kvalitet brukar vara mycket exakta.

En kalibrering löser aldrig problemet om det är så att exponeringen blir fel på grund av att informationen från de olika mätzonerna vägs fel, som med alla mina Eos 5:eek:r. Istället satte jag ett lägre ASA-tal när jag körde negativ film.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto