Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 30/33 ihop med Canon EF24-85f/3,5-4,5 USM?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Passar dessa bra ihop?

Har nyss frågat om det faktum att 28-135 IS-objektivet skymmer den inbyggda blixten. Det känns som om detta skulle besvära mig en del eftersom jag antagligen kommer att ta många spontana bilder inomhus (2 barn och bebis på väg)och kanske inte hinner schabbla med lös blixt jämt (detta är dock något jag också tänkt skaffa).

Finns detta problem även med det i frågan nämnda kamerahuset och objektivet ihop? Tror ni att denna komination kunde vara en bra början?

Hoppas på snabba svar, har ca 3,5 vecka kvar till "delivery!!

Hälsningar // H Zetterberg

Har haft denna kombination ett tag och är mycket nöjd. Dock har jag bara använt en extern blixt, så jag vet inte hur mycket objektivet kan skymma den interna. Utan motljusskydd borde det inte vara problem. Linsen är 67mm och objektivet är 7cm långt. Den extra vidvinkeln man får med 24mm tycker jag är kul, och den optiska kvaliteten är ok.
Håkan

24-85 är en ganska trevlig glugg, i samma serie som EF 28-105 och 28-135 IS. Det är ungefär lika bra eller tom något bättre än 28-105@28 fast då vid 24mm. Men är något sämre än 28-105@105 fast då vid 85mm. (Ja, det där blev rörigt) ;)

Det är oxå något lite sämre (men fortfarande bra) än 28-135 IS.

Alltså, det spelar inte såstor roll, för alla dessa tre objektiv ligger klassen över Canons budgetvarianter. Det är mer fråga vilket du använder mest. 24mm är riktigt användbart innomhus.

JAg har för mig att jag har kört en sån på en 300 och att det inte skymde. Men som sagt jag är lite osäker

Om du använder ett ljusstark objektiv typ 50f/1,8
behöver du kanske inte använda den inbyggda blixten. objektivet är litet och lätt och framförallt billigt.
Lycka till!

Per-Olof Nordin

ANNONS
Götaplatsens Foto